Full version: Dillpion vissen
Xelma
Jag la välbrunnen torvblandad hästgödsel över alla rabatterna, nu börjar dillpionen se vissen ut!

Kan det ha varit för surt? För visst gillar pioner kalk?
Rossi
När jag planterar nya pioner så blandar jag i kogödsel och benmjöl men därefter får de bara benmjöl nu på våren. Det känns som om välbrunnen hästgödsel är för stark men jag är inte säker så jag hoppas att du får ett bättre svar från någon annan här.
Xelma
Hmm... jag tog bort hästgödslet i morse, hoppas den repar sig. Den har redan förlorat 1 /3 till koltrasten (skulle jag tro, den låg avknipsad bredvid) och nu är 1/3 vissen.
Xelma
Tror ni jag behöver kalka också???
MB1965
Min gamla pion på framsidan brukar gilla lite kogödsel. den får det när bladen är fullt utvecklade;)
Malin Turinna
Oj! Just pioner skall inte ha stallgödsel, de drabbas av ngn. sjukdom som jag inte kommer ihåg namnet på. Om man absolut vill ändå, så måste den vara väldigt välbrunnen och helst upplandad med kompost etc, och lägg den inte alldeles intill, utan ikring, så att den inte vidrörs av det. Däremot har jag hört att kaffesump är godis för den, men det är bara som jag hört.

Hälsar Malin
Rossi
Det var väl det jag hade för mig.

Kalka vet jag inte. Jag brukar som sagt bara ge mina benmjöl och det verkar att fungera.

Nu har vi tung lerjord vilket pionerna tycker om. Vet inte om det också påverkar.
MB1965
Om gödsel till pioner från artikeln på Odla:

CITAT
Gödsla med Algomin och träaska på hösten för frodigare blomning, men mylla ner gödslet cirka 15 cm från plantan för att undvika brännskador, och så ge inte för hög dos. Även kogödsel och perenngödsel kan användas på våren.
Ewa L
CITAT (Rossi @ 12-05-2005, 21:21)
Kalka vet jag inte. Jag brukar som sagt bara ge mina benmjöl och det verkar att fungera.

Benmjöl är ingen höjdare om man har hund, och det minns jag att Xelma har. Ett magnoliaälskande go-djur. tongue.gif

Vore ju lite synd om hunden skulle börja gräva där och därmed definitivt göra slut på Pionen.
Rossi
CITAT (Ewa L @ 13-05-2005, 07:57)
Benmjöl är ingen höjdare om man har hund, och det minns jag att Xelma har. Ett magnoliaälskande go-djur. tongue.gif

Vore ju lite synd om hunden skulle börja gräva där och därmed definitivt göra slut på Pionen.

Aj då! Nej, då hade jag också undvikit benmjöl ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon