noora
Vi har en kaprifol som verkar ha klippts på c:a 1 - 1,5 meters höjd i många år. Det är tjocka, kala stammar upp till den höjden och de nya gröna skotten verkar komma längst upp på stammarna.

Kan kaprifol skjuta nya skott från roten om man beskär den längre ner, eller ska man hellre satsa på sticklingar i sommar och föryngra med nya plantor?
Cilla
Den skjuter mycket lite från rötterna men från de stammar man lämnar vid beskärning, särskilt om man beskär lite tidigare på vårvintern.

I övrigt är den lätt att föröka och få grön uppifrån och ned genom avläggare och sticklingar.
noora
Tack för svaret!

Jag ska nog både försöka mig på att ta några sticklingar och att beskära lite hårdare nästa vår. Sticklingarna kan man i alltid plantera nånstans...
Big Gardener
Om där är flera stammar från marken så ta ned en i taget och se om den skjuter därifrån
asynja
Jag hade en mycket gammal och risig kaprifol som jag klippte ner i vintras (läste någonstans att de ska beskäras på vårvintern). Det blev i princip bara roten kvar, men nu kommer det nya, friska skott på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon