Dilidis
Hej på er!

Jag har dragit upp luktärtor från frön och nu har de blvit riktigt fina, ca 20 cm långa/höga och jag har planeterat om dem i deras "riktiga sommarkruka". Igår ställde jag ut dem på balkongen (under dagtid) och såg när jag tog in dem (då var det +10) att några av bladen hade liksom skrumpnat och blivit nästan vita i kanterna. Vad kan det bero på? Att de inte mår bra förstår jag ju, men kan det ha varit för kallt för dem.. eller kan de varit för blåsigt (det blåste inte ngt nämnvärt igår, men lite mer vind än inomhus är det ju )? Det var ju inte så mycket sol igår så det kan inte ha blivit brända. Ngn som har ngn idé ang vad jag skall göra/inte göra? Idag fick de stå inne...

Dilidis tongue.gif
pisanggoreng
vad jag förstår så tycker luktärtor inte om att bli omplanterade.
Fenja
Luktärtor har känsliga och lättbrutna rötter, därför brukar man inte skola om dem. Men att man drar upp den inomhus i ett mindre kärl och sedan planterar dem i en kruka eller rabatt gör nog de flesta och det brukar de klara bra.
Har du härdat av luktärtorna innan du ställde ut dem? Sådana skador som du beskriver kan de få av både sol och vind. Sedan är det nog bra om de får etablera sig några dagar i den nya krukan innan avhärdning på börjas. Börja med att ställa ut korta stunder mulna dagar eller i skugga, gärna med fiberduk över. Öka på tiden succestivt till hela dagar och låt den stå ute dygnet om först när risken för frost är över. Om du vill kan du ha flera lager fiberduk och plocka av ett lager i taget också.
Mvh
Fenja
carol
Glöm inte att toppa dem också - då blir de buskigare, får mer blommor och du kan rota topparna så blir det ännu mer.
Dilidis
Ja, jag tror inte att det var omplaneteringen för den gjorde jag nog för 1,5 - 2 veckor sedan och de har mått prima sedan dess. Det var nog den där turen ut på balkongen som de protesterade mot. Har nog ngnting med vind och kýla att göra.. hoppas de blir glada nu när de får vara inom igen så att inte det där "skrumpna" sprider sig. Det där med toppning var ju intressant.. hur "höga/långa skall de vara när jag börjar toppa dem?.. och hur mycket skall jag knipsa av varje gång. TACK snälla ni för hjälpen!

Dililidis
Fenja
Toppa dem precis efter det 2-3 bladparet. Du kan toppa flera gånger med, men tät toppning försenar blomningen något.
Mvh
Fenja
Malin Turinna
OCH, vill du ha fler, sätter du topparna i vatten så rotar de sig! Knipsa av bladen nedtill och låt bara ett par i toppen vara kvar. Om inte annat kan du göra några grannar glada med dina extra luktärtor!

Malin
Dilidis
Det var ju trevligt!... att jag kan få fler:-). De skrumna bladen hade inte blivit mer skrumpna (igår när jag kom hem) i alla fall och nu är de knipsade och fina... och förhoppingsvis välmående. Tack för hjälpen!!

Dilidis
Åsa, mälardalen zon 2
Vita papperslika fläckar på bladen är typiska symptom på brännskador, växter som har stått inomhus tål inte det starka ljuset har man otur bränns allt sönder. Det behöver inte vara gassande sol för att icke avhärdade växter ska få brännskador. Fiberduk rekommenderas vid avhärdningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon