ia_marre
12-05-2005, 12:39
Jag sådde krassefrön i söndags och de har fortfarande inte tittat upp och jag börjar bli otålig... Hur lång tid brukar de ta på sig? Fröna låg i blöt under natten innan jag planterade dem.
futurist
12-05-2005, 12:56
Har du sått på friland? Jag petade ned mina i jorden för 12 dagar sedan och inte förrän igår hade de första visat sig. Men jorden är fortfarande ganska kall här nere i zon 1.
Krassefröer gror normalt sett efter 1-2 veckor.
Mvh
Fenja
ia_marre
12-05-2005, 13:12
Jag har sått i både en ampel som jag haft i sval temperatur inomhus och i balkonglåda ute, men det verkar som att det är normalt att de ännu ej kommit upp så jag får väl hålla mig till tåls. Tack för snabba svar!
Nu vet inte jag i vilken zon du bor, men om det är kyligt ute så kan groningen försenas ytterligare på grund av det. Tänk på att krasse inte tål någon som helst frost, blir de det minsta frotsnupna är det kört.
Mvh
Fenja
ia_marre
12-05-2005, 15:32
Jag bor i Göteborg och här har det visserligen varit lite dåligt vädet, men ingen frost, skulle bli mkt förvånad om det blev det, men isf tar jag in dem små. Frostkänsligheten gäller den nu med eller bara när groddarna kommit upp?
Krasse tål inte frost, vare sig som nygrodd eller vuxen. Hela plantar blir till en seg grön massa.
Mvh
Fenja
Jag hade tänkt så krasse i kruka på balkongen, är det dumt att göra det redan då? (Bor också i Göteborg) Hur är det med ringblomma, är den också känslig?
Ringblomman brukar hålla ganska länge på hösten trots frostnätter. Tänk bara på att om du drar upp dem inom hus måste de avhärdas och tål inte frost. Sår du dem ute kan det ta ett tag innan de gror men vanligtvis är de då lite bättre skickade för vädret.
Du kan täcka dina sådder med några lager fiberduk, det håller både fukt och värme bättre plus att de klarar någon frostgrad. Men då bör du ha duken på till risken för frost är över. Du kan ta av ett lager i taget och sakta vänja dem vid sol och luft.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.