Full version: hängkatsura
falken
Har snöat in på hängkatsura och har lyckats hitta några exemplar på plantskolan. Fattar dock inte riktigt hur de växer och inte heller hur en hängkatsura ser ut som fullvuxen. Har läst någonstans att man ska binda upp toppskottet till önskad höjd. Exemplaren på plantskolan tycks emellertid vara toppade. Det innebär väl då att de inte blir högre - eller? Vidare har de hängkatsuror jag sett på bild varit enstammiga med "paraply", som en sälg ympad på annan stam typ. De exemplar jag har hittat har däremot hängande grenar och knoppar hela vägen uppifrån och ner. Var det möjligen så att det trädet jag såg på bild var uppstammat (kraftigt)? Och ska man verkligen göra det? Hur kommer trädet att se ut om jag inte beskär det?

Jag har sökt överallt efter information om hängkatsura men inte lyckats hitta något matnyttigt. Snälla, finns det någon som har erfarenhet?

Falken
Xelma
Jag har en, men den är ympad på ett annat underlag. Den spretar ut åt alla håll och blir nog inte högre, den har inga grenar på underlaget. Däremot blir den säkert "lägre" tongue.gif dvs får längre och fler grenar. Men det finns säkert en "äkta" pendula, min såldes som pendula.
falken
Aha, kul. Det är alltså så att det finns både naturligt och ympade hängkatsuror. De exemplar jag såg var som sagt definitivt inte ympade. Det var en lång pinne med skott och grenar hela vägen. Du sa att din var spretig. Är du inte nöjd med den?

Falken
Fenja
Katsura
Mvh
Fenja
Xelma
Jodå, den har bara inte hunnit få så långa grenar än, så de står mer åt alla håll än de är hängande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon