Monica J
12-05-2005, 13:41
Hej!
Jag ser till min stora sorg att minst 4 av mina storblommiga klematis har dött i vinter. Någon som har en bra ide varför?
De var planterade i mina vanliga rabatter och har alla överlevt minst en vinter tidigare. Två satt i sydostläge, två i sydvästläge.
Denna vår kommer inga nya skott alls på dessa 4 men flera andra klematis i samma rabatter har klarat sig bra.
Vad kan vara fel? Så jag kan rätta till det när jag nu måste köpa nya...
Hälsningar
Monica
har du klippt av granar och kollat ifall de verkligen är döda? Annars var det en svår vinter för en del växter- kallt i oktober och mars- vartfall utanför Göteborg
fruberglund
12-05-2005, 18:04
Var inte för snabb. Jag har två som jag satte i höstas som jag hade tänkt skulle ge sån blomsterprakt i år men de klarade sig inte. Detta beroende på att de började växa när vi hade så mild "förvinter" och sen frös när det blev vinter på riktigt.
När jag kollade idag så har i alla fall den ena skjutit nya skott från basen. Jag kommer ju inte få så mycket blomsterprakt i år men hoppas den klarar sig framöver. Den andra återstår att se.
Avvakta lite och se. Samma sak kan ju hända med dina också, förutsatt att du planterat dem rätt från början (alltså med första bladparet under jord).
Lycka till och hoppas de kommer igång.
kerstin z5-6
12-05-2005, 18:11

??? jag har sällan eller aldrig nåt levande över jord .. nog blommar mina .. gräv inte upp dem än
Annie-72
12-05-2005, 20:22
Kerstin!! Jag frågar dig igen. Ser du något livstecken hos din Valge Daam??? Jag klippte idag bort det som stod kvar från ifjol och ser hittills inget grönt nånstans...

. Som jag hoppats på den i år**dubbelsuck**
kerstin z5-6
12-05-2005, 22:39
Nää men det är helt normalt .. vid skolavskutningen 6 juni kanske .. något tidigare hos dej då .. men den lilla biten ovan jord är fast kall o fin .. jag har gott hopp om den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.