märta zon V
12-05-2005, 14:05
Hej Alla.
Har precis köpt hus och är i full gång med att ordna i trädgården.
Planerar att plantera vinbärsbuskar (röda och svarta) och krusbär.
Är det något särskilt man ska tänka på vid köp och plantering av buskarna?
Eftersom det finns mkt rådjur i området undrar jag också om det finns enkla knep att skydda buskarna på? Vill ju inte att de ska äta upp dem.
Tacksam för svar
>Kram Märta
Hej och välkommen!
Det är inte svårt att plantera vinbär. Blanda befintliga jorden med kogödsel och håll vattnat första sommaren vid torka.
det är snarare i val av sorter man får lägga lite krut, och att köpa på ett ställe där man litar på att de säljer friska plantor. Det är vanligt med åkommor på vinbär. Åsa här på forumet vet mer om vilka sorter som är benägna att få vad.
Vad jag vet finns de inte som E-planta, men om de gör det - köp en sådan sort! www.eplanta.com
Hannele
12-05-2005, 15:59
Finska Hinnomäki är friska och fina.
Är det svart, röd eller vit, Hannele? Var får man tag på den?
märta zon V
16-05-2005, 06:10
Hej igen
Ihelgen köpte jag krusbär (röda) av märket Hinnomäki på Granngården. Där träffade jag en kvinna som menade att man skall köpa svartvinbär av märket "Öjeby"
Vad säger Ni om det??
CITAT (märta zon V @ 16-05-2005, 07:10)
Hej igen
Ihelgen köpte jag krusbär (röda) av märket Hinnomäki på Granngården. Där träffade jag en kvinna som menade att man skall köpa svartvinbär av märket "Öjeby"
Vad säger Ni om det??
Det finns många sorters svartavinbär, sorten Öjebyn var bland de bättre ett tag. Men jag tror att det har kommit flera nya sorter nu. Bla Polar, Risarp, Hildur, Hedda, Melalahti och Mortti
Jan af Lisö
16-05-2005, 10:15
Plantera gärna krusbär på stam, är något dyrare men jag tycker att de blir jättefina i form av ett litet träd. Då kan man även plantera något annat under.
Vi har också mycket rådjur i trädgården, men de äter inte av våra vinbär eller krusbär! Vi kanske bara har haft tur?
märta zon V
17-05-2005, 14:39
Du har nog rätt Eminor. Rådjuren kanske hellre äter gräs. Vi får hoppas på det
Hannele
17-05-2005, 20:01
CITAT (Cilla @ 12-05-2005, 18:01)
Var får man tag på den?
Jag tycker att Hinnomäki kan man hitta i varje stormarknad.
Mina har varit friska, svart och vit. Krusbär har jag också.
Kurt nämner intressanta sorter.
CITAT (Eminor @ 17-05-2005, 10:56)
Vi har också mycket rådjur i trädgården, men de äter inte av våra vinbär eller krusbär! Vi kanske bara har haft tur?

Samma här, rådjuren äter inte på vinbär och krusbär. Varken bär eller buske.
Maria i Helsingborg
17-05-2005, 20:50
Hett tips:
Tänk på VAR du placerar krusbären!
Vi har en bred rabatt med blommor, vinbär och krusbär - den senare är minsann inte kul att komma nära när man ska pyssla med blommorna. Uppstammat, som Jan skriver, är en bra idé om man inte har något alternativ.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.