Full version: Storskalig fröodling
e_sedell
Jag tänkte fördriva sommaren med att odla frön wub.gif . Jag vill ha lite hjälp om vad jag ska tänka på och så. Jag vill veta hur breda gångarna behöver vara för att det ska bli praktiskt, jag tänkte mej 40 cm. Jag har gått om plats så det är ingen fara. Sen vil jag veta hur långa avstånd jag ska räkna med (till specifik art), jag har hört att de ska vara lite längre...

Jag ska odla följande arter (och kanske lite till tongue.gif );

Blå bergsvalmo (Plant of Distinktion)
Aster Stra- (falken frö)
Solros, Red Sun
Tagetes Panther (falkenfrö)
Studentnejlika
Akeleja Mc Kanada (falkenfrö)
Luktärt (falkenfrö)
Eventuellt en perenn solros från Plants of... (om jag klarar att hålla isär arterna på något vis)
Åsa, mälardalen zon 2
Hur breda man gör gångarna är ofta beroende på vad man ska framföra i gångarna. I större skala ska man ju fram med maskiner så där ska traktorhjul och annat få plats i raderna.

I mindre odlingar(fast lite större än normal hobbyodling) brukar man ofta köra någon/några gånger under säsong med jordfräs i raderna ifall man faktiskt inte hinner hålla efter ogräset på annat sätt. Så där måste raderna vara så breda att jordfräsen kan gå fram utan att mosa ned växterna.
(Ja jag vet att man massakrerar daggmaskar men i lite större odlingar hinner man inte ta allt för hand, där får man satsa på att rensa för hand i raderna)

Det jag skulle göra är att odla ettåriga växter och fleråriga växter på olika ställen. De flesta perenner blommar inte första året så de sätter heller inga frön första året.

Hurpass långt ifrån man planterar växterna står ofta på fröpåsen eller så står det sådant som räcker till 3m, står det att påsen räcker till 3m mät upp 3m och fördela fröerna där ifall du direktsår.

+Se till att växterna inte korsar sig med några andra arter ifall du vill ha rena fröer av rätt sort ex. Akleja brukar glatt korsa sig, och insekter som pollinerar kan även besöka Aklejor hos någon av dina grannar.
Ingrid på Västkusten
Aquilegia är nototiskt otrogna - till max - dem måste man va försiktig med.

Vad odlar grannen?

Rekommenderar en fantastisk bok;

Backyard Seed Saving av Sue Stickland,

Hälsar ingrid
e_sedell
Min odling ligger lite avskiljt, men bin flyger ju 3 km och längre om det är kris. Det betyder ju inte att de korspolinerar på 3 km radie. Jag satsar nog på att "skyfla" gångarna, eller vad det nu heter. Jag har ju bara en sort/släkt som ni kanske ser (förutom solros som eventuellt blir 2).
Går det att klämma in sorts blomsterbönor utan risk?
vitsippa2
Ingrid på västkusten.
Vad odlar grannen? ajjjjja bajjjja! tongue.gif
e_sedell
Det är jag lite osäker på, där odlingen ska va finns det bara 1 el. 2 permantntbostäder och lite sommarstugor. Jag tror inte det finns så mycket... den närmsta kåken ligger 200m bort, förutom ett par såghus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon