Gremlin
Hej, vi har fått planterat Avenbok som i sig är superfina, men de har planterat dem strax intill gångbanan.

Detta ger mig följande frågor:

1: Då de inte får sticka ut över gångvägen, undrar jag hur mycket jobb det egentligen kommer att bli? (Hur mycket de egentligen växer per vecka/månad?)
2: Då jag hört att avenboks rötter växer åt alla håll betyder detta alltså att de kommer bege sig åt det håller under gångvägen. Är det något problem? Näring m.m?

ca 50-60 cm säger kommunen är "normalt" men det enda de bryr sig om egentligen är ju att inget sticker ut, men jag oroar mig alltså för om de kommer klara sig.

PS. Det är färdiga buskar 1.8 höga, köpt via tyskland.

Stort tack för era synpunkter här.

Mvh Mats
Helen B
Hej,
Jag har inget svar att ge bara en liten fråga:Var det mycket billigare att köpa i Tyskland?
Våra plantor är inte höga,70cm-1 m. är de. Jag har hört att de växer ca 20 cm/säsong. Sedan har jag hört att de kan växa mer ändå. Det beror väl på förhållandena.
Lycka till med plantorna!
Cilla
Avenbok brukar man beskära en gång per säsong så särskilt stark är inte tillväxten, men du måste ju placera plantorna en bit från det ställe där den inte får sticka ut så att du inte behöver klippa av intill stammen där.

det är nog inga större problem med att rötterna kommer att störa en grusgång - träd som hålls ned till häck håller också sitt rotsystem nere, dvs mindre. Om de kommer att gå tillräckligt med näring r svårt att avgöra och beror på vad osm finns på andra sidan grusgången och vad grusgången består av.

Träd, också klippt i häck, sträcker sina rötter dit det finns näring och rötterna kan bli helt assymetriska om det bara fnns näring och syre åt ett håll.

Antagligen är grusgången kompakt och har något sorts bärlager som inte ger din häck någon vidare näring, så det spelar roll vad du gör åt andra hållet, Liksom hur du gräver växtbädden för häcken - det bör naturlitgvis vara ett dike och inte enskilda gropar. gräv så brett som möjligt, åtminstone en meter, blanda jordförbättring i befintlig jord och ställ inte plantorna för djupt eller så att de sjunker ned.
Big Gardener
Cillas råd är helt rätt.

En sak bör man tänka på när det gäller rötter och gångbanor. Man bör se till att växterna har ordentligt med näring, men framför allt vatten. Om inte rötterna har ordentlig tillgång på vatten och gångbanan intill är asfalterad, blir asfaltlagret ett utmärkt vattenmagasin för växterna.

Solen värmer upp asfaltytan och ackumulerar mycket värme. När sen marken under är betydligt svalare kondenserar vatten precis under asfalten och rötter söker sig gärna dit. Detta kan resultera i att asfalten lyfts.

MEN detta brukar endast inträffa när man inte har gjort något bra planteringsarbete och inte ser till växterna ordentligt. En god förberedd växtbädd och etableringsbevattning ger oftast bra resultat.
Gremlin
Tack snälla för svaren. Trodde jag fick alla svar via mailen men så var det alltså inte (därav mitt sena svar).

Jag vet inte riktigt vad jag skall göra nu dock... stammen är väl ca 10-20cm från asfalten (asfaltsgångväg och inte grusgångväg).

1: Jag ringer firman och dem får plantera om alltihopa NU istället för om(potentiellt) de dör

2: Jag låter det vara som det är och får klippa lite extra mot gångvägen (vilket har 1 fördel i och med att vi då får mer gräsmatta på insidan som vi behöver då den är väldigt liten)

På andra sidan gångvägen är det en liten grässlänt och sedan en sandlåda.

Kanske bör jag fota lite för att ge er en bättre bild. Vad skulle ni gjort?

Mvh Mats

unsure.gif
MimE
Som "nyttjare" av gång- och cykelvägar rekommenderar jag dig att flytta dem så långt in på er tomt att de garanterat inte kommer att växa ut på gångbanan - varken nu (då du är beredd att hålla efter dem) eller senare (då du eller nästa ägare tröttnat).

Jag är så trött på att inte kunna gå två personer i bredd eller möta någon för att folk planterat sina växter så att de senare inkräktar på gångbanan.

Jag ber om ursäkt för att jag öser min galla över dig som faktiskt verkar bry dig men jag rev mig så sent som igår på en vildvuxen syrénhäck. sad.gif

/Mimmi
Lena N
Jag har en häck som planterats av förre ägaren till huset. Den är planterad c:a 20 cm från gatans asfaltkant. Skulle jag klippt den så att den inte inkräktade på gatan skulle häcken blivit mycket ful. Jag har låtit den gå 10 cm ut i gatan. Inget hinder för promenerande sällskap, gatan är så glest trafikerad så att de flesta går mitt i gatan ändå. tongue.gif
Cilla
Mats,
Lägg in bilder så att man ser helheten bättre. På den beskrivning du gjort skulle jag valt alternativ 1. Problemet är kanske inte att häcken dör i första hand, men att den aldrig blir vacker ut åt asfaltssidan för att du måste beskära så nära intill stammarna.
Gossen Ruda
Håller med, en avenbokshäck bör vara minst 40 cm tjock. Jag klipper mina häckar 2 gånger per år, en ordentlig nerklippning runt midsommar och så en putsning i början på hösten. Räknar med att häcken växer en dryg dm per år men enstaka grenar kan sticka iväg ett par dm längre.
Annie-72
Men Gossen Ruda, rekomenderas inte klippning av avenbok i stort i JAS och ev liten putsning däremellan...?!? unsure.gif
Gossen Ruda
Möjligt, men när midsommaren nalkas börjar häcken se lite väl lurvig ut. Klipper man in den ordentligt då hinner den bli tät igen innan hösten.
Cilla
På dina bilder Åke/Ruda ser det ut som att du bor i en varm zon och då är midsommar mycket nära JAS (det är det för övrigt i stora delar av landet också). Din häck vore kul att se på bild om du vill visa någon gång. Den kan säkert utgöra exempel på hur man kan lyckas med en avenbokshäck.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon