Full version: Hängig kaprifol
Diabolique
Jag köpte en kaprifol för ett par veckor sedan, som jag planterade om i en 10-literskruka. (ca 4 gånger så stor som dess förra kruka).
Skotten började växa, och allt såg bra ut, men så för några dagar sedan så började två skott hänga, och de övriga ser inte lika pigga ut längre heller. Jag är ganska säker på at de två skotten som ser vissna ut inte går att rädda.

Nu undrar jag vad som kan vara felet?

Den har stått rätt blåsigt, men det verkar så konstigt att bara dessa två skott skulle visa teckan på skada om det var blåsten, ohc jag har läst att de ska tåla blåst.

Den har även stått på den del av balkongen där det är gallerräcke (söderbalkong), så den har fått mycket ljus och mycket vatten, för regnvattent har nått krukan. Jag har inte vattnat den på två veckor, men jorden känns fuktig och det har till och med börjat växa mossa på jorden ser det ut som. Krukan är dränerad med hål i botten och lecakulor.

Kan det vara att vattnet inte har nått enda ner i krukan när det har regnat?
(ca 5 cm ner känns det lagom fuktigt).
Eller kan den ha fått för mycket vatten när det har regnat?

Vad ska jag göra för att den inte ska må sämre?
Diabolique
Ingen som har någon idé?
kristerh
Jag tror att den har fått för mycket vatten wink.gif jag tycker du skall ta upp den och blanda ut jorden med lecakulor eller grus och därefter plantera om den.
Var köpte du den? om den kommer ifrån en plantskola och har stått ute är det ok men om den däremot stått inne i någon affär ett längre tag, så kan det vara så att den har blivit chockad av att plötsligt komma ut, men som sagt jag tror mest på att den fått för mycket vatten.
krister
Diabolique
CITAT (kristerh @ 13-05-2005, 20:09)
Jag tror att den har fått för mycket vatten wink.gif jag tycker du skall ta upp den och blanda ut jorden med lecakulor eller grus och därefter plantera om den.
Var köpte du den? om den kommer ifrån en plantskola och har stått ute är det ok men om den däremot stått inne i någon affär ett längre tag, så kan det vara så att den har blivit chockad av att plötsligt komma ut, men som sagt jag tror mest på att den fått för mycket vatten.
krister

Ok...
Tack så jättemycket för svaret! biggrin.gif

Jag köpte den på Växtriket, och den stod då ute dygnet runt hos dem sedan någon vecka.

Jag misstänkte att det var för mycket vatten, så jag har flyttat in den en bit och låtit bli att vattna den.
Den ser lite piggare ut, men de skotten som hände har inte repat sig.

Hur gör människor som odlar på terras utan tak, om det regnar mycket?

Min kaprifol stod ju ändå med lite skydd...
kristerh
Om den hade haft tid att rota sig ordentligt hade det kanske inte varit nån fara wink.gif hemligheten är att jorden måste vara väldränerad, samt att det måste finnas minst ett dräneringshål i botten.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon