Full version: Vresros
FiaLisa
Jag tror att jag ska plantera en vresros-häck. Vilken blommar längst? 'Hansa', den vanliga eller den vita?

Jag har ännu inte "låst" på vresros, så om någon har några andra bra förslag på häck så tar jag gärna emot dem. Jag har sökt på forumet, men får så många träffar att jag blir alldeles yr. smile.gif

Jag har en önskelista med egenskaper för häcken, men jag tror inte att jag kan få alla önskningar uppfyllda. Här är önskningarna med de viktigaste först.

1. 1.5-2 meter hög.
2. Friväxande.
3. Vacker länge. Om det är blommor, blad eller bär som är vackra spelar ingen roll.
4. Anspråkslös
5. Snabbväxande eller i alla fall inte extremt långsam.
6. Väldoftande.
7. Vintergrön

Häcken ska planteras i zon 3-4, i ganska sandig, men förbättrad, normalfuktig jord. Det är sol nästan hela dagen där häcken ska stå.
kerstin z5-6
Vintergrön .. vresros är ju inte det heller ?
Malus sargentii - Äppelblom i vitt busken nästan täckt av blommor -friväxande 1,5 -2 m hög vackert bladverk -miniäpplen gulröda och ett vackert knallgult höstbladverk -kolla den
Annars är Therese Bugnet en underbar ros för häckar , ljusare rosa än hansa mindre vanlig och fin doft
Cilla
Å, varför välja bara en sort när det finns så många härliga som kan ge ett riktigt färg- och doftsprak hela sommaren och dessutom ha lite olika nypon...

Titta runt på http://www.alltomtradgard.se/roslistan/ och slå på rugosor och kanadensare.

Ojdå, det kanske du redan gjort! DÅ kan du gå vidare på AOTs forum och slå upp häck bland inläggen där. För en kort tid sedan diskuterades just detta och flera där har satt roshäckar.

Vintergrön är ingen ros jag känner tilll, men vinterprakten hos vissa är stor ändå - röda grenar, vackra taggar, höstfärgade blad som sitter kvar länge t ex.
FiaLisa
Tack för tips. Det blev Malus sargentii.
Cilla
Det måste du fota och visa sedan! Blir säkert himmelskt vackert.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon