Om jag har fattat resonemangen rätt så "tjuvar" oförmultnad kompost, flis odyl, KVÄVE (?) ... men varför funkar det då med gräsklipp.-....
(jo jag var nog inte riktigt vaken på kemi/biologilektionerna)
kerstin z5-6
12-05-2005, 18:47
Gräsklipp brinner" snabbt o ger tillbaka snabbt -Flis långsamt -men du får tillbaka av det med-
frågan är om rosorna/perennerna eller vad det nu är klarar sig till dess.. därav försiktigheten
Tapio
13-05-2005, 07:55
Halaj!
Jag tror att det handlar om formen på det som skall förmultna helt enkelt. Ett grässtrå har ju en enormt stor yta i förhållande till sin volym, till skillnad på flisklumpar. Det är ju därför man kör grenar o.d. i kompostkvarnen: vedmassans yta ökar och därför sker nedbrytningen snabbare.
//T
zerre
13-05-2005, 11:32
Gräs innehåller ju en massa kväve som frigörs när man lägger det i rabatterna. Det fungerar därför som gödning. Spån och flis innehåller mest kol vilket kräver kväve för att brytas ner av mikroorganismerna.
gammelnalle
13-05-2005, 18:40
CITAT (zerre @ 13-05-2005, 12:32)
Gräs innehåller ju en massa kväve som frigörs när man lägger det i rabatterna. Det fungerar därför som gödning. Spån och flis innehåller mest kol vilket kräver kväve för att brytas ner av mikroorganismerna.
Tack för alla svaren,... det börjar klarna nu... TROR jag