Om jag har fattat resonemangen rätt så "tjuvar" oförmultnad kompost, flis odyl, KVÄVE (?) ... men varför funkar det då med gräsklipp.-....
(jo jag var nog inte riktigt vaken på kemi/biologilektionerna)
kerstin z5-6
12-05-2005, 18:47
Gräsklipp brinner" snabbt o ger tillbaka snabbt -Flis långsamt -men du får tillbaka av det med-
frågan är om rosorna/perennerna eller vad det nu är klarar sig till dess.. därav försiktigheten
Tapio
13-05-2005, 07:55
Halaj!
Jag tror att det handlar om formen på det som skall förmultna helt enkelt. Ett grässtrå har ju en enormt stor yta i förhållande till sin volym, till skillnad på flisklumpar. Det är ju därför man kör grenar o.d. i kompostkvarnen: vedmassans yta ökar och därför sker nedbrytningen snabbare.
//T
zerre
13-05-2005, 11:32
Gräs innehåller ju en massa kväve som frigörs när man lägger det i rabatterna. Det fungerar därför som gödning. Spån och flis innehåller mest kol vilket kräver kväve för att brytas ner av mikroorganismerna.
gammelnalle
13-05-2005, 18:40
CITAT (zerre @ 13-05-2005, 12:32)
Gräs innehåller ju en massa kväve som frigörs när man lägger det i rabatterna. Det fungerar därför som gödning. Spån och flis innehåller mest kol vilket kräver kväve för att brytas ner av mikroorganismerna.
Tack för alla svaren,... det börjar klarna nu... TROR jag
Välkommen till forumet Zerre!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.