Full version: Hallon....
Annie-72
Har haft min hallonhäck nu i några år men blir inte riktigt klok på vad som är bäst att gödsla med. Har nån några bra tips... (säg inte vedaska för kaminen är sedan en tid ur bruk~vi renoverar vardagsrummet)
gammelnalle
ASKA!!!

laugh.gif rolleyes.gif biggrin.gif men stallgödsel funkar också...
Annie-72
Jag visste det!!! Aska... mad.gif mad.gif Hmm kaminen har varit avstängd sedan i december... mad.gif

Vad tror du Gammelnalle, vanlig kompost och lite blåkorn???
Fenja
Inte blåkorn! Du kan lägga på gräsklipp och kompost. För mycket gödsel ger bara blad tillväxt.
Mvh
Fenja
KURT
Aska eller benmjöl, ger båda kaluim och fosfor som är bra för fruktsättning, men samtidigt är Hallon kalskyende (inte i samma grad som Rhododendron), så man skall inte ge för mycket aska. Gräsklipp ger kväve och hindrar, till viss del, ogräs. Men åter så får man inte lägga på alltför mycket, det kan hindra de nya årsskotten.
Jan af Lisö
Hjälp, varför inte blåkorn ? Det gav jag mina hallon förra helgen och nu undrar jag om jag har gjort något galet ??
KURT
CITAT (Jan af Lisö @ 13-05-2005, 09:17)
Hjälp, varför inte blåkorn ? Det gav jag mina hallon förra helgen och nu undrar jag om jag har gjort något galet ??

Ger man alltför mycket kväve så blir det täta kraftiga buskar, utan blommor och därmed utan frukt. Men lite blåkorn gör nog inget, bara man inte ger alltför mycket.
Elizabeth
Täta buskar? Mina hallon liknar mest lååååånga pinnar med lite förgreningar. Är det oilka sorter?
Åsa, mälardalen zon 2
Japp olika sorter ger olika utseende en del är högväxande med långa glesa pinnar andra är kompakta och buskiga. Så olika sorter ger olika utseende (även om gödsel också kan påverka utseendet till viss del). Själv har jag 5olika sorter i mitt mobila hallonland och alla sorterna ser olika ut till växtsättet.
Annie-72
Tack för tipsen... både benmjöl och gräs finns att ta till så jag skippar blå kornet. Tack till er alla smile.gif
simsasi
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-05-2005, 17:56)
Själv har jag 5olika sorter i mitt mobila hallonland och alla sorterna ser olika ut till växtsättet.

Vad menas med mobilt hallonland???

Kan du rekommendera någon av dina 5 sorter speciellt?''
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (simsasi @ 02-06-2005, 00:01)
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,13-05-2005, 17:56)
Själv har jag 5olika sorter i mitt mobila hallonland och alla sorterna ser olika ut till växtsättet.

Vad menas med mobilt hallonland???

Kan du rekommendera någon av dina 5 sorter speciellt?''

Jag har mina hallonplantor i hinkar så jag kan flytta runt på dem, på vintern ställer jag bara in dem i mitt kallväxthus.

De godaste hallona jag har är nog Mormorshallon & Allgold risarp(hösthallon).

Hösthallon passar dock oftast enbart i zon 1-3.

Lloyd George är också en passande sort ifall man odlar i hink för den är ganska låg och kompakt.
Kajsa
Algomin ekologiskt gödsel, slänger jag på hallon, jordgubbar och hela trädgårdslandet på våren. Annars gräver jag ner all matkompost i landet.
Elizabeth
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-06-2005, 08:40)
Jag har mina hallonplantor i hinkar så jag kan flytta runt på dem, på vintern ställer jag bara in dem i mitt kallväxthus.

Åsa, hur stora är hinkarna? Räcker det med en 10 l hink/buske?
Åsa, mälardalen zon 2
Hinkarna är runt 10-12 liter och det brukar räcka även om man får vattna en hel del när det blir varmt, gör något dräneringshål i hinken. Jag brukar vattna med nässelvatten under sommaren så de får lite näring, ibland lägger jag dit lite gräsklipp också. Jorden jag använder är egen kompostjord (blandning av trädgårds och hushållskompost).

(Det går även att odla i andra kärl, en av mina hinkar var från början en papperskorg från IKEA).
anna_rispan
jag tänkte prova det där med att odla i hinkar. jag har inget kallväxthus hur löser jag det bäst? bygger en liten låda eller tar o bygger upp en pallkragelåda???

Tack för alla tips. hallon i trädgårdslandet vill jag inte ha, kirskålen växer så bra där har jag sett. tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det borde gå bra att bara lägga ner hallonen på vintern och sedan lägga en presenning över soch slänga på löv och liknande ovanpå som isolering.
Gabi
Åsa, på vintern då du förvarar hallonen i kallväxthus...täcker du dem då? Och med vad isåfall? Planterar du om på våren?

Gabi
Åsa, mälardalen zon 2
Nej jag täcker dem inte, jag bara skottar upp lite jord runt hinkarna och så skottar jag in snö som isolering i växthuset. Och ja jag brukar plantera om dem på våren. Jag bara skakar bort en del jord och tar lite nya i komposten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon