PernillaJ
Hej!
Jag skall skriva en uppsatts i en barn- och ungdomspsykologi kurs som jag läser. Eftersom vi anmält oss som kontaktfamilj har jag tänkt att skriva om barn i familjehemsplaceringar. Tänkte inrikta mig på separation/återförening med biologiska föräldrar. Det skulle vara mycket intressant om jag kunde få kontakt med personer som har erfarenhet från att ha/ ha haft ett "fosterbarn", själv varit det eller haft/har barn som är i kontaktfamilj eller familjehemsplacerade. Det skulle vara ett fint komplemment till de forskningsrapporter jag läser, och dessutom skulle det kanske kunna hjälpa mig och min man om vi blir kontaktfamilj.

Har du möjlighet att svara på ett kort formulär (som jag inte helt gjort klart ännu) så kan du väl höra av dig till mig!

TACK! Pernilla
Inga från Närke
Hej P
Har ingen erfarenhet med fosterbarn men har jobbat som övervakare till en familj m. alkoholproblem men bara i 1 år ca.

Vi har inte arbetet med detta mera för den familjen tog sådan kraft av oss att vi orkade inte med det. Sista barnet dog bl.a. och det kändes som det var mitt eftersom jag var med under hela förlossningen och sedan var det min sambo som hittade babyn i sängen död när han cyklade dit för att kontrollera hur de mådde. Mamman sov med en flaska vin hos sig.

Därefter skulle vi bli låtsasmormor o morfar till en flicka med ett litet barn för hon saknade en mamma. Tyvärr så blev det inte så för de hittade henne med sin lilla baby i ett knarkställe i Karlstad, så babyn togs omhand av socialen och utplacerades omgående.

Det tog hårt på oss så vi tackade nej till att jobba så.
netaave
Jag begärde själv att få bli fosterhemsplacerad när jag var 16 år så jag bodde hos en helt underbar familj i värmland i 9 månader och fick sen ett eget boende. Familjen har jag fortfarande kontakt med.
Hade också under en kort tid kontaktfamilj åt min son i början av 80-talet, men fixade inte det, satt bara hemma och stirrade i väggen när han var borta. ohmy.gif
amaira
CITAT (Inga från Närke @ 12-05-2005, 22:33)
och sedan var det min sambo som hittade babyn i sängen död när han cyklade dit för att kontrollera hur de mådde. Mamman sov med en flaska vin hos sig.

Åh vad hemskt sad.gif sad.gif sad.gif

sad.gif alkoholism är en svår och vidrig beroendesjukdom sad.gif både för de som är drabbade och de som är anhöriga, eller inblandade på något annat vis. *ryser*

Det finns så mycket sorgligt i världen sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon