Cilla
Det kom en intressant bild som uppföljare till en fråga som tidigare ställts här. En murgröna svingar sig högt upp i en ek, och frågan är om eller hur mycket eken tar skada.

Jag tycker det hittills ser ut som att murgrönan inte skuggar lövverket alltför mycket. Vad tycker ni?

Shaggy
Intressant fråga som jag tänker spåna lite omkring. Detta är bara tankar från en glad amatör.
Det ser absolut inte ut som om det skulle bli problem med att murgröna skulle skugga eken eftersom den iallafall hittills håller sig till dom större grenarna. Det finns däremot en annan sak som skulle kunna vara en risk nämligen att den klänger så tätt kring stammen. Risken jag ser är inte att den skulle kväva trädet utan att det blir för fuktigt. Mig veterligen blir murgrönans bladverk väldigt tätt och det skulle göra att ventilationen runt stammen minskas kraftigt. Om fuktien blir kvar runt stammen skulle det då inte vara ganska stor risk för att allehanda rötsvampar skulle få finfina betingelser att växa till? Det i förlängningen skulle väl kunna medföra kraftiga rötangrepp på trädet? Okej det är en ek och dom är tåliga men ändå.
Cilla
Ja, det är en tanke men jag har sett träd klara enormt mycket tätare murgröneväxtlighet på stam och grenar att jag inte tror att risken för ett helt nytt klimat kring stammen uppstår här.
Hannele
Ulla Molins gran är helt täckt av murgröna på stammen.
Jag har också sett stora träd med murgröna, tror att det är ok.
(Att jag låter kaprifilen strypa körsbäret, är nog inte lika bra.)
zaaritha
I Skottland, Holland, Danmark o Tyskland ser man stora träd m murgröna ända upp i toppen, tycks gå bra........
Cilla
Ja, där har jag också sett murgröna döda träd, samt i Skåne. Men det är när den täcker nästan hela bladmassan.
zaaritha
Ja de jag har lagt märke till har mest murgrönan runt stammen o en bit ut på en del grenar.
Thomas Wahlqvist
Ni vet väl att murgrönan ändrar växtsätt med åldern.
Den hänher ner och har en annan typ av blad.
I bland syns detta tydligt, det ser ut som två olika slinger växter har bosatt sig i samma träd.
Jag måste fixa en bild på detta, rätt spektakulärt.
Däremot vildvin och bohkarbinda tar sig ut i grenverket.
Kan förstöra stora päronträd, har sett det en bit bort på min gata.
zaaritha
Har sett att bladutseendet ändras, ja.
Cilla
Jaså är det åldern som skapar förändringen? Kul att veta!
wolkenkrabber
jo, de e typ kvistar som ska blomma som ändrar blad / växtsättet, och om jag minns rätt så får man en busk murbröna om man tar ett skott ifrån en blommande gren, altså itne en klättrande planta
zaaritha
Intressant!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon