|
gammelnalle
12-05-2005, 22:31
jag börjar med en klassiker:
"Bara efter det sista trädet har huggits ner, bara efter den sista floden har blivit förgiftad. bara efter att den sista fisken har blivit fångad, bara då kommer du inse att pengar inte kan ätas." - Cree folket
detta innebär INTE att jag glömmer den vanliga citatatråden....
Får ordspråk vara med?
Nässlan bränner vän som fiende.(Island) Rosor och törnen växer på samma buske.(Tyskland) Tistlar har taggar redan som små.(Portugal) Ogräs vissnar inte.(Grönland) Litet strå har stor rot.(Litauen) Lyssna till granen vid vars fot du står.(Finland) Ett träd utan rötter står ostadigt.(Kamerun) Man ska inte döma trädet efter barken.(Italien) Ett ungt träd böjer sig, ett gammalt knäcks.(Israel) Ett träd utan fåglar är ett ofruktbart träd.(Thailand) Av frukten känner man trädet.(Bibeln) Inget träd utan skugga.(Baskien) Även ett vissnat träd förskönar berget.(Japan) Alla blommor förlorar till sist sin doft.(England) Man ska inte prisa blommorna, förrän frukten kommer.(Danmark) Den, som är rädd för buskar, kommer sent till skogs.(Danmark) Inga stigar för till ett träd, som inte bär frukt.(Afrika-Swahili) Fäll inte ett träd, som skänker dig skugga.(Arabiskt ordspråk) Snus är snus och strunt är strunt om ock i gyllene dosor men rosor i ett sprucket krus är ändå alltid rosor.(Sverige)
Mvh Fenja
evelina
13-05-2005, 05:36
Halva nöjet med trädgård är den evigt pågående träningen i fantasi. Du lever hela tiden tre, eller till och med sex, månader framåt i tiden. Jag tror att människor som helt saknar fantasi aldrig kan bli bra trädgårdsodlare. Att vara till freds med det som är och aldrig sträva framåt är förödande.
Mrs. C. W.Earl, Pot-Purri from a Surrey Garden, 1897
--------------------------------------------------------------------------------
gammelnalle
13-05-2005, 07:40
Den som har planterat ett träd har inte levt förgäves kinesiskt
evelina
13-05-2005, 08:15
En trädgård utan träd,kan det verkligen kallas trädgård.
Kommer inte ihåg vem som skrivit det.
Döm ett träd efter dess frukt, inte dess löv /Euripides
Hannele
13-05-2005, 09:09
"Gräv, och du ska finna en skatt."
Emma Lundberg 1932
Den som tror att ett väl utfört arbete inte behöver göras om, har aldrig rensat ogräs...
Jazza
gammelnalle
13-05-2005, 19:37
Vänskap utan förtroende är som en blomma utan doft. Laure Conan
Gammelnalle, du tog mina citat  dom två första är mina ledsnören (hm, heer det så?)  torvan
gammelnalle
13-05-2005, 20:13
CITAT (torvan @ 13-05-2005, 20:59) Gammelnalle, du tog mina citat  dom två första är mina ledsnören (hm, heer det så?)  torvan Visar bara att du har bra deviser eller ledsnören.... (tänkespråk, valspråk, motto, ) Naturen gör inga språng. Carl von Linne
mm, man är väl en gammal indian...förkämpe iallafall  torvan
brittmarie
14-05-2005, 16:30
Äpplen faller ner ur träden och knackar oss på axeln somför att säga något. Ur Astrakanerna, dikter på prosa av Marie Lundquist
Även om jag visste att jorden skulle gå under i morgon skulle jag ändå plantera ett äppelträd i dag. Yttrande tillskrivet Martin Luther (1483–1546)
Ett ordspråk som inte direkt handlar om odling, men som jag tycker passar in även där: Antingen du tror att du kan, eller att du inte kan - så får du rätt! (Henry Ford)
Blomstertanten
15-05-2005, 20:07
CITAT (Blomstertanten @ 20-03-2004, 19:18) Det är omöjligt att försumma roten och likväl vårda grenarna Konfucius
Att kämpa mot stormen ger fastare rötter Kinesiskt ordspråk Repris !
Ophelia
15-05-2005, 20:30
Ja, då plöjer vi vidare sa flugan till oxen.
H.W. Longfellow
gammelnalle
16-05-2005, 07:08
CITAT (Blomstertanten @ 15-05-2005, 21:07) CITAT (Blomstertanten @ 20-03-2004, 19:18) Det är omöjligt att försumma roten och likväl vårda grenarna Konfucius
Att kämpa mot stormen ger fastare rötter Kinesiskt ordspråk Repris !  DET är helt OK anser jag.... jag ville bara "samla" alla "odlings"- citat på ett ställe.... Gläds över att törnen har rosor. hittar ingen upphovare till den.. Den ros som många luktar på, vissnar snart. Danskt ordspråk
evelina
16-05-2005, 07:37
”Nej, låt de lärde prata, lägg dig ner, där rosor dofta och där solen ler. Vårt liv är kort, och endast ett är säkert: att vissna blommor aldrig blomma mer.” Omar Khayyam
kantarell
16-05-2005, 18:11
Jag tycker brittmaries sista citat nedanför är mycket bra och värt att hålla i minne! Någon som vet vem som är upphovsman till det?
"Antingen du tror att du kan, eller att du inte kan - så får du rätt!"
brittmarie
16-05-2005, 18:46
Förlåt, förlåt  Glömde tydligen att skriva ut upphovsmannens namn, men har nu rättat till det. Det var Henry Ford som sa de kloka orden.
Eva i Skåne
16-05-2005, 20:01
Som man sår får man skörda Vet inte vem som sagt detta, men det ger mig lite ångest dom där fröna som jag bara slängde ut lite på måfå, det kommer kanske inte att ge så gott resultat
brittmarie
16-05-2005, 22:09
Att leva är inte nog, solsken, frihet och liten blomma måste man ha. H.C. Andersen
Större är inte nödvändigtvis detsamma som bättre. En solros är inte bättre än en viol. Okänd
Hur mycket oftare blir man inte stucken av en ros än bränd av en nässla. Selma Lagerlöv
gammelnalle
17-05-2005, 08:59
CITAT (Eva i Skåne @ 16-05-2005, 21:01) Som man sår får man skörda Vet inte vem som sagt detta, men det ger mig lite ångest dom där fröna som jag bara slängde ut lite på måfå, det kommer kanske inte att ge så gott resultat Ut sementem feceris, ita metes. Som man sår får man skörda. Som du sår, så skall du skörda. (Cicero, De oratore.) "citatmannen"
Blomstertanten
17-05-2005, 13:37
Har stulit denna från en annan tråd ! CITAT (Blomstertanten @ 10-04-2004, 19:45) Lyckan växer i vår egen täppa och kan inte plockas i främmande trädgårdar Okänd skapare
brittmarie
09-06-2005, 20:50
Om gräset är grönare på andra sidan - då har du vattnat dåligt på din egen.
brittmarie
18-07-2005, 21:28
En trädgård är en plats där det växer blommor och ogräs Låt ogräset växa, sitt på en bänk och drick en kall öl och kalla det för naturtomt Sagt av en för mig okänd
gammelnalle
19-07-2005, 03:49
Det ges föga val bland ruttna äpplen. spanskt
"Livet är en mognadsprocess" sa äpplet och föll. Detta är faktist min helt egen aforism som protest mot att jag så många gånger fått frågan om jag aldrig tänker bli vuxen och mogen och förnuftig och allvarlig..... Mulle
gammelnalle
20-07-2005, 04:17
Hiskeligt roligt/trefligt att folk hittar på egna tankespråk... hoppas det finns fler här som kan bidraga. (Själv kan jag bara citera andra....  ) Älska din granne, men riv inte bort häcken. Benjamin Franklin
gammelnalle
31-07-2005, 10:42
Livet är inte ett fotbollsfält som man ska rusa fram över, utan en trädgård, som skall skötas. H.E. Fosdick
gammelnalle
06-09-2005, 20:17
If I thought I was going to die tomorrow, I should nevertheless plant a tree today. ~Stephan Girard
Only when the last tree has died and the last river been poisoned and the last fish been caught will we realise we cannot eat money. ~Cree Indian Proverb
ursäkta att de inte är översatta...
Susanne i Linköping
07-09-2005, 11:29
Se min signatur:  (Oj, om nån läser tråden om flera månader eller så och jag bytt signatur kan det här inlägget se väldigt konstigt ut!  )
Blomstertanten
07-09-2005, 12:32
Gröna fingrar har den , vars trädgård är ett ställe där naturens sätt och människans design behagfullt sammansmälter Tyvär har jag ingen aning om vem som sagt det ! Hittade det i ett gammalt nummer av Hemträdgården.
gammelnalle
07-09-2005, 13:20
CITAT (Susanne i Linköping @ 07-09-2005, 12:29) Se min signatur:  (Oj, om nån läser tråden om flera månader eller så och jag bytt signatur kan det här inlägget se väldigt konstigt ut!  ) .....så då får vi väl spara ner det: "Han som fällde trädet tänkte inte på att skuggan försvann." Kinesiskt ordspråk Thank God men cannot fly, and lay waste the sky as well as the earth. Henry David Thoreau
Susanne i Linköping
07-09-2005, 15:29
Tack gammelnalle, vad du är omtänksam!
Annat ordspråk (eller nåt ditåt), inte 100% om trädgård men växter är i alla fall omnämnda:
Kvinnan är som en ros, hon står i sin fullaste blomning just innan bladen börjar falla.
Men det kanske inte kvalar in i den här tråden?
Han visste var han satte sin potatis... brukar vi säga om nån som gift sig rikt. Mulle
Monarda
07-09-2005, 19:02
Vill du bli lycklig en dag, så drick en flaska vin. Vill du bli lycklig en månad, skaffa dig en kvinna. Vill du bli lycklig ett helt liv, skaffa dig en trädgård. Kinesiskt ordspråk (Jag tror kvinna måste vara felöversatt)
Monarda
07-09-2005, 19:03
Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet.
Cicero
gammelnalle
10-09-2005, 09:07
vet inte RIKTIGT om det är här eller på "allmänt" ...men JAG tycker den platsar här:
Det finns två sätt att studera fjärilar: Jaga dem med nät och granska deras döda kroppar, eller sitta tyst i en trädgård och se dem dansa bland blommorna. N.B.
"livet är inte bara törne -det är en dans på rosor också"
Travestering av ett gammalt ordspråk ,det låter mer positivt ,när det är "felvänt".
gammelnalle
29-09-2005, 11:00
I september utbröt också det stora äppelmoseriet på Lillhamra. Det var ett gott fruktår, alltför gott enligt min bestämda uppfattning. Så fort det kom en dag, när det inte var någon tröskning, klängde Kerstin och jag i äppelträden och plockade äpplen. Det var riktigt roligt, men det stora moseriet gillade jag inte.
(…)
– Vintern är lång, min flicka lilla, sa mamma, och du vet ingetom hur det blir med frukten nästa år.
Så detvar inget annat att göra än att mosa på. Vi skaladeäpplen och la på konservglas och skar äpplen i bitaratt torkas och användas i fruktsoppor och vi passerade äpplenoch gjorde mos, mos, mos!
Ur Kerstin och jag av Astrid Lindgren
evelina
29-09-2005, 15:50
Min pappa berättade allt om blommor och bin. Han var en jävla lögnhals, jag kilade stadigt med ett bi tills jag var tjugoett.
Jag vill mynta en ny variant av ett gammalt uttryck: Det som gömmes i tö kommer fram före snö! Nu då löven börjar falla och buskar och snår bli nakna ser man allt det man slapp se under hela sommaren... Mulle
gammelnalle
29-09-2005, 19:34
ja MYNTA är ju en växt!!! b
CITAT (gammelnalle @ 29-09-2005, 20:34) ja MYNTA är ju en växt!!! b Mulle
Ont krut förgås inte så lätt.
("ont krut" är en felöversättning från det tyska ordstävet som lyder nåt i stil med "unkraut vergeths nicht" ... ogräs förgås inte så lätt ... )
Jag vill mynta ett nytt! Man säger ju att det som göms i snö kommer fram vid tö. Men nu då löven försvinner är det mycket som kommer fram igen... Allt det som har legat skonsamt gömt under buskarnas bladverk! Alltså: Det som gömmes i tö kommer fram före snö! Mulle
Eva i Skåne
26-01-2006, 15:02
Dags att väcka liv i denna tråden  med ett citat som jag vill tillägna alla rosfantaster på forumet. Rosor regnar aldrig från himlen. Vill du ha fler rosor måste du plantera fler rosenbuskar.
George Eliot Detta är nog något som alla i rosträsket tagit fasta på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|