Hej,
Har tänkt bygga en fiskdamm till vårt nya hus, tänkte passa på redan nu när vi ändå skall anlägga en trädgård.
Vi har en bergig tomt och jag har hittat en perfekt sänka (ej tät) som utgångspunkt för en naturlig damm. Storleken är ca 3,5x1,5 meter med ett maxdjup på ca 1 meter. Efter urgrävning är resultatet något som utseendemässigt ser ut att fungera perfekt som en damm, med plats för litet vattenfall och allt.
Flera sprickor och djupa skrevor gör det svårt att täta, funderade först på lera som alternativ men ser att det inte kommer att fungera.
Frågor:
1. Är det rimligt att tro att man kan få en naturlig bergsdamm tät och framtidssäker?
2. Vilket materialval föreslår ni för tätning?
Just nu verkar lösninge vara betong, är det ofarligt för djur och växter? Skulle man kunna använda en formbar folie som grund för att sedan smeta på betong för att få till en "balja"?
Sen till sist, min fru är tveksam till hela projektet eftersom vi har en son på ett år, hon är livrädd för att han skall trilla i. Vilka råd ger ni, erfarenheter med barna själva?
Tack på förhand,
Ponzi
dammkillen
14-05-2005, 05:52
man kanske kan ha ett bärlager grus eller liknande och sedan sand och ovan det skyddsduk och gummiduk, sedan vattenfast betong. frågan är om man behöver armera betongen över bergsprickorna.
risken är att betongen spricker om berget rör sig, speciellt i bergets sprickbildningar, på kort eller lång sikt, 5-50 år
om man har ett bärlager grus och sand borde det fungera som ett hjullager och minska risken att betonglagret ska spricka
läste något om att det kan avge kalk men det kanske är övergående
Hmm, betong verkar vara en stor sprickrisk i denna miljö, frågan är om allt nedanstående i kombination är en möjlighet, verkar i mina ögon svårt att få till med bibehååler narturlig känsla. Å andra sidan funderar jag nu på fiberglasväv och polyster, någon som provat detta?
dammkillen
02-06-2005, 19:20
det låter troligt att sprickorna och skrevorna håller vattnet. kolla det först
I äntligen trädgård idag så visade de hur man får tätt mellan berg och betong. Kolla deras hemsida och se om det står något mer där.
MrNorth
03-06-2005, 08:14
tyckte äntligen trädgård var ganska uselt.... det sämsta var att det bara var 30 minuter samt att mesta delen av tiden så fick man inget vettigt sagt. Jag tyckte dammen var ganska "out of place" också. Den trädgården hade man kunnat göra mycket snyggare!!!
/henrik - ej imponerad
webmaster jim
22-06-2005, 15:36
Ja har själv grävt ur en bergskreva på tomten, dokk lite mindre
ca 1,30 m * 0,40 den har massor med sprickor i botten men håller vattnet i ca 2-3 veckor. ( den fylls även på naturligt efter regn )
Cementerade även en smal bäck ca 10 meter lång. fick ett par mindre sprickor efter vintern men dom va lätta att laga med lite cement...
Så testa o se hur länge den håller vattnet :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.