lolo
Min snälla mor kommer med klätterrosen "Flammentanz" till mig på lördag, frän Granngården. Den är tydligen härdig t o m zon 6 och remonterar inte. Vad betyder remontera? Jag är helt ny på det här med rosor så jag vore tacksam för svar.
Fenja
Flammentanz är en gammal klassiker som röd klängros. Den är lättskött och tämligen frisk. Att remontera betyder att blomma om ungefär, Flammentanz har bara ett, men överdådigt, flor. Du kan plantera den med till exempel Heidelberg eller Santana så förlänger du blomningen avsevärt. Flammentanz doftar inte.
Mvh
Fenja
kerstin z5-6
Flammentanz blommar på gammal ved -det innebär att de långa raka årsskotten som kommer i år -blommar först nästa år -de måste du skydda mot vårsol - om fryser de ner >/torkar bränns så blir det ingen blommning det året.
Kajsa
Har en Flammentanz som är 4 år nu, och jag snodde in alla rankorna i grön väv och band runt i nov/dec (som man har till barrväxter ) och det var bra för alla grenar var gröna upp i topparna, vintern var svår i mars. Du bor i zon 5, så det kan vara ett litet tips.
lolo
Tack så mycket för alla era svar! Det är en fantastisk förmån att få ställa frågor på detta vis! Återigen stort tack! wub.gif tongue.gif
zaaritha
Vilka rosor passar att klänga i träd--eller som marktäckare?
Har nog funnits tråd om detta tidigare, men när jag söker, får jag bara svaret "finns ej"...
Kajsa
Här några förslag
Av små låga rosor Morden Snowbeauty, Morden Sunrise, zon 6 Coverrosorna finns en massa låga olika, zon 4 ca 0,5 m. Rugosan Max Graf 0.6 x 2 m bred, zon 6. Har Little White Pet, och Cecile Brunner zon 3, har dessa i krukor bara ca 0,5 m. Swany låg och bred zon 4. The Fairy och Sommerwind båda zon 5.

Candy Cover, små söta rosor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon