Full version: Chili
Wera
Är det någon av Er som lyckats odla chilifrukter? Hos mig har de inte hunnit bli klara innan sommarn tagit slut...
Rossi
Jadå. Vi brukar ha en 15 sorter om året. Det gäller att börja i tid. Februari/mars är inte helt fel. Sen har vi våra plantor i växthuset. Jag gödslar dem med hönsgödsel och de får rätt mycket vatten. Vi får så mycket frukt så vi vet inte var vi ska göra av allt. Vi torkar och fryser in och ger bort men det blir ändå över ....
evelina
Jag sår mina redan i januari och dem blommar nu sedan kan du ju övervintra dem inomhus om du vill men man får se upp med spinn.

Jag brukar också ta frön ifrån köpta chili och så, det blir hur bra som helst.
noora
Om du vill så först nu kan du välja en "snabb" sort som t.ex. Early Jalapeño. Då borde du hinna få (mogen) skörd innan sommaren är slut.
Wera
kanske det finns plantor att köpa, på samma sätt som det finns tomatplantor?? Måste nog pröva i år igen!
cinapuff
Hej!
Jag har köpt färdiga plantor av Spansk peppar (det är väl en chilifrukt?) på Blomsterlandet, de stod på samma hylla som tomatplantorna men hade inte hunnit växa riktigt lika mycket..
noora
CITAT (Wera @ 13-05-2005, 14:33)
kanske det finns plantor att köpa, på samma sätt som det finns tomatplantor?? Måste nog pröva i år igen!

I höstas såg jag plantor med frukter och allt, men det kanske inte är lika roligt som att få se hur frukterna utvecklas... Chili är på frammarsch, så jag skulle inte bli förvånad om man kan hitta det i plantskolorna. Det finns även "prydnadschili" som säljs som krukväxt. De har oftast väldigt dekorativa (ätbara) frukter.
gutta
Bor i zon sex (har växthus utan tillskottsvärme) och fick i fjol en hyfsad skörd av De cayenne (för pulver). En del av skörden fick dock mogna av i köket. Det går att ta in kvistar av plantorna och sätta dem i vaser för mognad i köksfönstret. Hade även Jalapeno, som kan skördas gröna för direktkonsumtion eller inläggning. Som första försök testade jag också en rocotopeppar, flerårig, tjockskalig, äppelrund. Några frukter hann mogna fram. Sanslöst goda. Totalfavorit alla kategorier. Det ska bli spännande att se hur de må andra året. Tänker låta dem stå ute på altanen då de är köldtåliga och utrymmeskrävande. I fjol hade vi väldigt kalla nätter hela sommaren. Chile gillar inte stora temperaturväxlingar, så det hämmade nog utvecklingen ganska mycket.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon