fotot taget imorse
Underbar Xelma!!!!
Vi har ca. 20 pioner men någon dillpion har vi fortfarande inte. De är ju lite dyrare i inköp. Går väl på en 400-500 kronor.
Hur gammal är din?
Magnolia
13-05-2005, 09:10
HELT FANTASTISK!
Du måste visa hur den ser ut när den slår ut!
onlyirishbiddy
13-05-2005, 11:14
........och vilken BRA bild!
Vad har du för kamera? (jag grälar alltid med makrofunktionen på sambons kamera)
Jättefin bild!
Mvh
Fenja
Jag köpte den för 350 kr på Cedergrens förra året. Så den var inte kinkig med blommning! Halva plantan är dock vissen, antagligen efter hästgödslet...
Jag har en Nikon coolpix 775. Väldigt lättanvänd, ett knapptryck för makro och tre för att ta bort blixten. Tyvärr ofta fel i röda nyanser, dock denna mörkröda gick bra!
kerstin z5-6
13-05-2005, 13:48
Du fär lägga det lite längre ifrån bara -de gillar inte gödsel mitt i skallen bara

ursnygg var den !
Otroligt vacker dillpion. Jag har sedan länge ett par stycken men i år är dessa mycket svaga. Står din pion i stark sol ? Jag har en koloni i södra Stockholm som jag ärft och har inte samma gröna fingrar som mina föräldrar hade. Snälla berätta hur du planterat din pion.
Ylva i Dalarna
15-05-2005, 08:43
......måste bara ha en dillis jag med!!!!
När, var, hur undrar jag med!
Ylva
Den står i sandjord i full sol, möjligtvis skuggar en syrén lite på morgonen. De gillar näringsrik jord, väldränerad, kalkhaltig. Gärna en skvätt benmjöloch gödsel om du planterar om dem.
Så du menar att den trivs i sandjord? Vet du om det är annorlunda med just dillpion för annars tycker ju pioner om lerjord (vilket vi har .....)
Luktpionerna står också i sandjord. De är gamla, står utefter husväggen och har det nog riktigt torrt, men vilka plantor det är och blommor de får!
jag såg dillpioner på plantagen för 599kr. Inte särskilt många skott heller.
CITAT (Xelma @ 16-05-2005, 12:55)
Luktpionerna står också i sandjord. De är gamla, står utefter husväggen och har det nog riktigt torrt, men vilka plantor det är och blommor de får!
Där ser man! Och överallt står det att de trivs i lerjord. Jag har hela tiden skattat mig lycklig över att vi har just lerjord men nu förstår jag att det hade gått bra ändå.
Visst är det underbara växter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.