niklaswik
Jag funderar på när jag ska plantera om mina opuntior. De som har grott hittills är humifusa och polyacantha, men jag väntar fortfarande på phaeacantha.
De har hittills bara börjat få taggar och vissa har inte ens det, så det är säkert ingen brådska med omplanteringen men det börjar bli lite trångt bland humifusorna. Är det någon speciell längd på "tagg-kroppen" som rekommenderas?

Jag undrar också om jag vågar plantera ut dom redan i sommar och dom klarar att stå ute hela första vintern? Självklart med nåt litet tak över.

Eftersom dom i det vilda inte får stå inne så bör det väl inte behövas?

Tack på förhand!
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Är det fröplantor?
Eller rotade 'pads'?

Du kan plantera ut rotade pads redan i vår/försommar men behåll alltid ett par reserver. Skugga i första tiden innan de etablerat sig. Bra dränerande plats med grus gärna upphöjd bädd. Kika gärna på denna sidan för mera tips;

http://www.bennyskaktus.dk/

O humifusa har vansinniga taggar så den hade jag i alal fall försökt få ut så fort som möjligt. Hos mig var det stort manfall ibland kaktusarna i år ( de vinterhärdiga) bara att inse att min bergstomt int eär det de gillar bäst ( för mkt töande kopplat med frysande växelvis på senvintern)
niklaswik
Det är fröplantor.

De ser ut att ha stannat upp rejält i växten nu så jag ska nog ta bort dom största och sätta i egna små krukor så dom små får mer plats.
De gror så ojämnt, de senaste tittade upp för ungefär en vecka sedan och de första för över en månad sen, så vissa har inte ens börjat få taggar... huh.gif

När det gäller plats så har jag en ganska brant 1,5 meters backe mot söder som jag har tänkt skulle passa bra om jag gräver upp en bit och fyller upp med mycket grus och sten. Tror du det är bättre med en "vanlig" upphöjd bädd?
Ingrid på Västkusten
Hej igen,

Fröplantor ifrån i år? Det låter så....

Då är det inte i år Du planterar ut utan först tidigast nästa år. Opuntia ifårn frön tar upp till ett år på sig att utveckla första bladet d v s första 'padden' så bra tillväxt är A och O först i skyddad miljö.

Din backe låter bra kombinerat med stenar - håll utkik efetr sprängsten, sätt dem med flata sidan kortsidan pekandes uppåt i rader så Du skapar skrevor- det ger ju en naturlig sorts upphöjd bädd - som fö är verkeligen att rek. Kika på Bennys sidor - han har också pads om Du är intresserad ;-))

Hälsar Ingrid
niklaswik
Okej, då får dom väl stå inne nästa vinter.. Men hur ska jag få plats med alla? ohmy.gif Hehe jaja, det får jag väl lösa senare. smile.gif

Jag tycker ändå det är konstigt att dom inte klarar sig ute från början, det är ju ändå ute dom lever "vilda"... Menmen, dom har väl längre och varmare sommar där än vi har.

Jag kollade lite på Bennys. smile.gif Men det var ju mest Yucca där..

Tack för hjälpen! smile.gif
Ingrid på Västkusten
Tänkte på bilderna av hanses bäddar annars :-)

I det vilda så förökar sig itne Opuntia särskilt ofta via frön utan via 'pads' som rycks loss och fastnar på boskap, folk, vinden etc.

Frukterna äts av djur människor etc och gror där det finns gynnsamma förutsättningar och ingenkonkurrens. Jag ahr inga siffror men andelen fröplantor av alla myriader som produceras är väldans liten.......så därav Oputniornas listiga sätt att föröka sig ;-)

Och så är det vårt klimat - int ekonstigt det inte finns kaktusar här. Det är inte temperaturen utan vätan som knäcker dme här.
niklaswik
Hehe, ja men dom kollade jag på. smile.gif

Aha, smart. smile.gif

Jo det är lite blött, men det är ju i alla fall nån Opuntia som verkar klara nästan hur mycket väta som helst enligt vad jag har läst.

Wellwell, jag får väl ha dom inne nu till vintern då. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon