Full version: Automatisk öppnare?
Heleri
Jag har flyttat till ett hus där det finns ett växthus i trädgården (hurra!). Växthuset är av fabrikatet Jubilee (från Halls), som jag inte känner till. Jag behöver en sån där automatisk öppnare, men vet inte något om såna. Finns det någon sådan som passar till alla växthus, eller måste det vara något särskilt "märke"?
Tacksam för hjälp med detta.

/Helena
ThomasJ
De "normala" sorterna passa de flesta växthus.

/Thomas
Myrra
jaha, har nyss köpt på Bau Haus i Västerås. rolleyes.gif det behövs när det blir varmt i Växthuset blink.gif Se till att ta in dem på Vintern annars kan de frysa sönder.
Heleri
Hej hopp!
Jaha du Myrra, är du från Västerås? Det är jag! Bor i Hökåsen. Förra ägaren till mitt växthus (+ trädgård och hus förstås) hade lämnat kvar en "halv" öppnare. Själva cylindern saknades tyvärr så jag fick köpa en ny öppnare. Undrar när man ska våga låta plantorna flytta in där.... rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Myrra @ 14-05-2005, 15:19)
jaha, har nyss köpt på Bau Haus i Västerås. rolleyes.gif det behövs när det blir varmt i Växthuset blink.gif  Se till att ta in dem på Vintern annars kan de frysa sönder.

De flesta kolvar(cylinder) kan sitta kvar på vintern de klarar mer än tillverkarna verkar tro, det är bara om man skruvar fast luckorna under vintern som kolvarna går sönder så är det en modell som har en kolv som är krånglig att sätta upp ex. Ventomax som jag har, låt kolven sitta kvar den håller. Jag har haft min ute i många år och den öppnar luckorna bra ändå.

Allra enklaste kan vara att satsa några hundralappar mera på öppnare som inte har löstagbara delar som man bara skruvar upp och sedan får de sitta där.
kerstin z5-6
jaepp håller med Åsa varför bryta nacken 2gg r per år i onödan
jåj
Hej.
Tillhör de som haft otur och några år fått byta vaxpatroner ... mitt nya växthus valde jag öpnnare som fabrikanten påstår kan sitta ute året om.
Willab påstod att de billigare kan sitta kvar trotts att tillverkaren inte rekomenderade det.

Lite av ett lotteri hur de går att ha kvar dem i kylan ....

M.V.H.
JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon