Detta är mitt första år som trädgårdsägare, och den förra ägaren hade stoppat ner mängder med lökar överallt. Det är underbart när det tittar upp blomma efter blomma, men....jag vill ha lite mer ordning i rabatterna! Om jag gräver upp lökarna när blomman har blommat klart, hur länge kan jag då spara den? Kan man lägga lökarna i en papperspåse och förvara den i det svala matförrådet kanske? Hur länge kan de klara sig där innan de måste ner i jorden igen?
/Helena
Det bästa tror jag är om du planterar om dem direkt om du vet var du vill ha dem, lite benmjöl i botten på den nya gropen så får de en massa energi och näring att blomma nästa år.
Du kan också "jordslå" dem (plantera tillfälligt) i ett kärl, där klarar de sig ett bra tag om du kommer i håg att vattna.
Det ska också gå att förvara lökar över vinterna i till exempel sand eller torv på ett svalt ställe, men då bör du låta blasten vissna ner helt innan du gräver upp dem. Jag har inga goda erfarenheter av den sortens förvaring, men jag har inget riktigt bra svalt ställe heller.
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2005, 16:46
Olika lökar klarar förvaring olika bra, snödroppar, snöklockor och vintergäck klarar lagring mycket dåligt ofta dör de när de torkar. Tulpaner kan nog funka de lär nog överleva men om de kommer blomma nästa år är ju frågan, tulpanlökar brukar ju gilla att bakas i varmt läge (planterade i marken) under sommaren. Så jag tycker nog jordslåning eller plantering direkt på nytt ställe är bäst ifall man vill få så många som möjligt att överleva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.