Heleri
Detta är min första vår med egen gräsmatta! Den förra ägaren har nog inte gjort något åt den på bra många år. Min fråga är vad jag ska göra med den nu? Det finns en del mossa, men inte så farligt tycker jag (mjukt och skönt att gå på). Ska jag kalka, gödsla eller vad? Har inte klippt den för första gången än, men det bör nog göras till helgen tror jag.
Tips tas tacksamt emot!

/Helena
Fenja
Här kan du läsa lite om hur andra gjort med sina gräsmattor.
Mvh
Fenja
Hannele
Det är bara maj-månad, de flesta gräsmattor är lite vintertrötta.
Klipp och klipp och klipp, så ska du se till midsommar.
Har du fin gräsklipp, låt den ligga kvar, så får gräsmattan all den kväve den behöver, gratis.
trasan
Fick själv tips att strö ut KALKSALPETER i början av säsongen. Får absolut inte stös ut annat än när man förväntar sej regn - utan regn "bränns" gräset & blir alldels brunt (hela säsongen).
Har strött ut på en tredjedel av min gräsmatta & det växer så man nästan SER det (maken förvånad - gräsklippning det enda han ägnar sej åt i trädgården...). Med bra växtkraft på gräset konkurreras mossan ut!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon