Såg en snygg balkonglåda i zink på lunchen - skulle mina egenhändigt planterade luktärter (av buskigare slag som ej klättrar) att trivas i en sådan? Vad jag förstår hade den inga dräneringshål - är det viktigt i balkonglådor? Hur många plantor (de uppfödda två och två) sätter man i en normallång låda?
Tacksam för svar!
Jyppan
Du kan knacka hål in i från lådan med en spik/syl och hammare, det är viktigt med avrinning eftersom rötterna lätt ruttnar i stående vatten. Eftersom det är en vanlig balkonglåda till formen, som jag förstår din beskrivining, tror jag det kan bli lite jordfattigt om du lägger ett dräneringslager av lecakulor i botten. Jag skulle sätta i en tre, fyra dubbelsådda luktärtor. Det kanske ser ynkligt ut från början men när de vuxit till sig tror jag att det blir knökfullt av rötter och de är väldigt törstiga.
Gödselvattna dem ofta ca 4 veckor efter att du planterat dem i lådan.
Mvh
Fenja
Fnattan
13-05-2005, 18:03
Men när tänker du plantera ut dem? Det är den kniviga frågan!
För jag bara väntar och väntar men till sist tänker jag inte vänta längre.
Kan man kanske då slänga över en fiberduk om det blir frostnätter?
Fnattan
Luktärtor tål ingen frost, men visst kan du täcka dem med några lager fiberduk så de klarar sig över natten om det inte blir alltför kallt. Tänk bara på att avhärda dem ordentligt innan du tar ut dem, gärna under fiberduk så bränns inte bladen i solen.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.