Jag är ny här, men ack vilken guldgruva jag har hittat!

Jag har letat i gamla inlägg här nu, men inte hittat några svar på mina funderingar..
Det är så att jag har en balkong (sydvästläge i zon II) och på den har jag planterat några bärbuskar (vinbär, blåbär och björnbär) i stora urnor. Men jag tycker att det ser rätt kalt och tråkigt ut under buskarna så jag har funderat på att sätta smultron och jordgubbar där som marktäckare. Smultron ska jag ändå ha i blomlådorna sen, men jag tänkte att jordgubbar är ju också gott!

Men nu till mina funderingar.. Tror ni att det skulle fungera att ha dem under bärbuskarna? Det blir ju lite skuggigt, men förra året fick jag mycket bär på mina smultron som också stod skuggigt? Och sen läste jag nånstans här att man inte ska blanda smultron- och jordgubbsplantor? Varför? Vill ju liksom ha både och eftersom de bägge har sina fördelar...
Och till sist, vad skiljer egentligen smulgubben från jordgubbar/smultron rent odlingsmässigt?
Jag skulle vara jättetacksam om nån ville ta sig tid att svara på mina funderingar eller komma med tips!
Tack på förhand!
/Carina