Magdis
Jag har siktet inställt på ett par tre nya rosenbuskar i sommar och först hade jag tänkt att jag måste vänta tills jag kommit hem från semestern. Men det kanske går att plantera tidigare? Måste man ta hänsyn till frostrisk när det gäller rosenbuskar? Jag vill ju vara hemma de första veckorna efter plantering för att kunna vattna och då skulle jag behöva sätta ner dem just i början av juni. Jag åker iväg den 20 juni och kommer hem ungefär 15 juli. Eller bör jag vänta tills jag kommer hem?
kerstin z5-6
jag gräver ner dem nu ! Plantera innan du åker .. det händer inget annat än att de nya skotten blir lite fula .. men har du fått dem redan ?
Ska skriva lite om vår o höstplantering i nyhetsbrevet roslistan västerbotten
Magdis
Nej jag har inte köpt dem ännu och jag vet inte hur pass tidigt de dyker upp på handelsträdgården. Men jag är bra sugen på att skaffa dem! Jag hade tänkt sätta dem i samma rabatt som en massa frösådda perenner och sommarblommor och dem har jag ju absolut tänkt plantera innan jag åker.
kerstin z5-6
Ju tidigare de kommer i backen, desto mer sugrötter hinner de utveckla, desto starkare är de, när det där onämnbara vita börjar dala ner igen .. du vet om en eon av tid (..i höst)
Så det är bara att rycka dem direkt från plantskolehyllan smile.gif

Nu har jag handlat .. twist ohärdig , calypso ännu ohärdigare laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif -en helena hybrida som motvikt blev det visst också .. o mina Usa rosor har landat i stockholm smile.gifsmile.gif
Jejja
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-05-2005, 18:04)
Nej jag har inte köpt dem ännu och jag vet inte hur pass tidigt de dyker upp på handelsträdgården.

Jag var på Bryggmans igår och de höll på att packa upp rosorna, så de har anlänt... Här i Luleå har de också fått in rosor i Björsbyn.
Idag har jag suttit och krukat mina rosor som jag fick från rosenposten igår.
wub.gif wub.gif biggrin.gif biggrin.gif
Magdis
CITAT (Jejja @ 13-05-2005, 18:50)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 13-05-2005, 18:04)
Nej jag har inte köpt dem ännu och jag vet inte hur pass tidigt de dyker upp på handelsträdgården.

Jag var på Bryggmans igår och de höll på att packa upp rosorna, så de har anlänt... Här i Luleå har de också fått in rosor i Björsbyn.
Idag har jag suttit och krukat mina rosor som jag fick från rosenposten igår.
wub.gif wub.gif biggrin.gif biggrin.gif

Tjoho, Bryggmans är ju "min" handelsträdgård, det är där jag ska köpa mina rosor! Då måste jag fara dit så fort jag kan!
kerstin z5-6
wrooom -Kolla om de har mkt Canadensare -mina är ju så sorkätna att jag lär få ersätta en del
Magdis
Det ska jag försöka komma ihåg att kolla!
Linda zVI
Hade tre rosenbuskar planterade strax ovanför en liten slänt hos oss, fråga mig inte vilken sort - det enda jag vet var att de var mörkcerise-färgade och att de skräpade oerhört mycket mad.gif Så jag skottade upp dem och gav dem till grannen. Nu vill jag ha nya fina buskar där, kan tänka mig rosenbuskar igen, men jag vill att de ska blomma hela sommaren wub.gif wub.gif och att de ska se fräscha och lummiga ut. Finns denna drömrosenbuske rolleyes.gif biggrin.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Du kan väl titta i mitt album kanadensiska rosor o se om du hittar nån du gillar smile.gif

Ploorp laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif jag hoppas du trillar i rosträsket
Linda zVI
Jo, det skulle ju bara fattas det.... Som jag har förstått så finns det ingen återvändo från rosträsket laugh.gif laugh.gif
Har tittat i ditt kanadensiska album, funkar alla dessa rosor i zVI? Gillade Mordens Blush väldigt mycket och John Davies såg finfin ut! Är detta vad man kallar för buskrosor wub.gif och i såfall blir de stora??
kerstin z5-6
John Davis är en buskros , Morden rosorna är låga småbuskar med blankt bladverk och riktiga läckerbitar till rosor med terosutseende -snittros du vet...
Morden blir max 80 snarare 50 i z6 o snygg även som låg ros,underbar form på den
John D blir en rejäl buske-ev klättrar den lite en låg klätterros kan man säja smile.gif
Bägge remonterar hela sommaren
Bägge odlas i Lycksele wink.gif
jag skulle välja en fin plats med skyddad läge från nordanvind i z6 -de lever ändå där men du får finare ex om de placeras bra -

De finns lite överallt numer

ploorp laugh.gif
Linda zVI
Tjaa, du Kerstin. Plooorp biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Byggde ut min rabatt idag, just för att jag ville ha en liten ros i hörnet på den. Min man gnisslade tänder och sa att han inte skulle hjälpa till, men jag blinkade lite med mina trädgårdsgröna ögon och ojade mig över mina små förtvinade muskler - så han hjälpte mig att skotta laugh.gif laugh.gif

Så ikväll när jag nattat barnen ska jag planera för min lilla utbyggda hörna, helt klart en ros, vad passar till??? Och Lycksele, varför bara där huh.gif sad.gif
kerstin z5-6
Ett exempel Helga, ett exempel. : på den ogästvänligaste rosplats gud haver skapat -förlåt Lycksele bor smile.gif
Därigenom menar jag att lever de i det kallhålet så klarar de vadsomhelst i zon laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Alla mina gamla har klarat sig bra i flera år nu -
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon