har fått lite olika chiritablad som jag ska rota, men vet inte riktigt hur.
om det är till någon hjälp så är det: chirita tamiana, heterotricha, flavimaculata, sp, longgangensis, subrhomboides, sinensis och walkaeri
sedan även: streptocarpus formosus, strep. "kewensis, lysinotus montana och saintpaula intermedia
mvh zazu
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2005, 17:12
De enda jag odlar av dessa är Chirita tamiana (brukar vanligtvis fröså men har testat bladstickling) + olika sorters saintpaulia. Med dessa brukar jag bara ta ett blad snitta stjälken så det är en färsk snittyta, sedan sticker jag ner stjälken snett i porös såjord så snittytan inte hamnar så djupt (ju djupare man sticker desto längre tid får man vänta). Sedan fuktar jag jorden och placerar krukan i en plastpåse som knyts iohop sedan ställer jag det i ett lite skuggigare funster och glömmer bort dem det tar ofta några månader innan det kommer upp något och med tanke på att man knutit ihop plastpåsen är det inget som avdunstar. Troligtvis funkar det att föröka de växter du har fått likt beskrivningen här ovan de växter som kan förökas med blad bruka man kunna föröka på liknande sätt.
Vanlig streptocarpus har jag testat föröka en gång genom att stycka upp bladen i bitar och sticka ner i en liten låda med porös såjord (+ vattna och förslut i plastpåse) och det funkade också det kom upp en massa små plantor.