I dag gjorde jag en grej som antingen slutar i lycka och harmoni eller i katastrof:-)
Eftersom min damm är lite näringsfattig och växterna verkar lite utsvultna.
Så gick jag till ett övergött träsk och då menar jag ÖVERGÖDD.
Därifrån tog jag en stor och frodig kabeleka och några tuvor gräs och vass.
Min tanke var att dyklumparna som växterna jag tog därifrån växer i ,skulle sprida lite näring i dammen? men inte så mycket att det blir övergött?
Vad tror ni?
/Nagelbitandes:-)
dammkillen
13-05-2005, 22:22
borttaget meddelande
Det kan nog vara att jag har för lite botten slam ,men jag inte ha så mycket botten material för sköldpaddornar skull.....
Vi får se hur det utvecklar sig:-)
dammkillen
14-05-2005, 11:26
borttaget meddelande
Så ambitiös är inte jag ,tyvärr he heheh :-)
Nej det får bli som det blir, växterna får försöka acklimatisera sig och växa i det slam som finns det bildas ju mer och mer botten grums.
Jag besökte en kompis som hade alla växter i kruka, det var inte vackert:-) man har ju olika stil och mål med dammen.
Min damm är självgående, jag har inte tid att pilla med den förutom på helger , men det ska bli spännande att se hur det blir med de nya växterna.
MVH
Johanna
dammkillen
14-05-2005, 13:43
borttaget meddelande
dammkillen
14-05-2005, 14:17
borttaget meddelande
Sköldpaddorna bryr sig inte så mycket om vattenkvaliten, det får gärna vara grumligt så att de inte syns, men det skulle inte bli så vackert:-)
Så därför har jag varit snål med material på botten, det får bildas av sig självt....
Ja visst är kabbeleka vackra:-) en annan favorit är vatten iris.
kerstin z5-6
14-05-2005, 18:31
Jag har alla växter i ren sand på botten .. den finns näringspiller att köpa o trycka dit , men sköldpaddornas avfall

lär räcka utmärkt .. jag gödslar aldrig.
Har några koi som sköter gödning
Ja jag håller med dig, det bör räcka .....
Det ska kunna sköta sig självt utan att man lägger sig i för mycket:-)
dammkillen
15-05-2005, 04:46
borttaget meddelande
Absolut:-) men det tar nog evigheter om man ska fixa det själv...
dammkillen
15-05-2005, 20:18
borttaget meddelande
dammkillen, varför tar du bort alla dina meddelanden?
Det gick bra med de här "gödningsväxterna" jag var lite rädd att vattnet skulle bli grumsigt, men det sjönk till botten.
Och på botten har jag en massa vettenpest så jag hoppas att de använder dygrumset som näring.
Jag funderar på om man skulle plantera taklök och likn i springorna mellan kantstenaran? jag får fundera på det......
dammkillen
16-05-2005, 20:14
CITAT
varför tar du bort alla dina meddelanden?
ÅsaF, varför har inte du ställt någon fråga i forumen?
vid en sökning visade det sig att ÅsaF aldrig ställt en fråga
dammkillen
16-05-2005, 20:31
borttaget meddelande
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.