Full version: Vinranka
Fnattan
Nu får det vara nog!
Efter fem år har jag inte fått en enda druva! Vinrankan beskärs enligt konstens alla regler sent på hösten. Nu på våren när alla blad börjar ploppa ut, så vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Jag kan ju inte låta den ta över växthuset. En liten druva skulle vara roligt att få.
Vinplantan har sina rötter utanför växthuset men leddes in när vi byggde detsamma.
Är det någon som vet vad jag gör för fel?
Fnattan
sad.gif sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
3-4år är normalt för vindruvor att etablera sig, din kanske är lite långsammare och vill ha lite längre tid? Kanske lite mindre beskärning och mindre kväve och mera fosfor(vet inte hurpass hårt du beskurit eller med vad du gödslat)? Vet du vilken sort det är? Kan du redan nu se tecken på om det blir blomknoppar (min vinranka har bara stora bladknoppar så här syns ingen blom än)?
Fnattan
I ärlighetens namn vet jag inte var det är för sort. Jag vet att det är en blå druva som ska tåla upp till zon 5. Jag själv bor i Mälardalen. Just nu syns inte tillstymmelse till blommor däremot växer blad så det knakar.
Dessvärre har jag aldrig gett den någon gödning förutom vanlig växtnäring och det väldigt sällan, kanske 4 gånger per sommar.
Jag trodde vinrankor var ganska "tåliga" och inte så krävande, man som sagt nu tror jag inte något längre.
Ska jag kapa några av de grenar som växer ut?
Tacksam för ytterligare svar!
Fnattan
kerstin z5-6
I så fall är det kanske staket druvan Zilga , den ansar jag bara lätt för den blir ju inte sådär jättehög .. frukt ger den men det tar några år att etablera
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gissar att det är zilga du har som är en staketvindruva. Denna funkar inte som vanliga vindruvor. Låt bli att klippa den (de har inte samma växtsätt som tyska eller franska vinrankor)och låt den mera växa fritt och se om det utvecklas druvor.

Jag har dock hört att det ibland blivit fel vid förökningen (som sker i laboratorium) via vävnadsdelar och att det ibland har hänt att plantorna får svårt att sätta bär. Jag har dock 2 staketvindruvor som är vävnadsförökade och de har funkat bra jag köpte dem som sticklingar från balsgård och de har gett en del bär. Jag beskar plantorna just ingenting de första 4åren sedan har det mera blivit lättare gallring.

Här är bild på min Zilga som ger en massa druvor
Fnattan
Tack för svar!
Jag är djupt avundsjuk, vilken härlig bild!
Fnattan
smajlizz
Jag tror inte att du ska klippa ner den för mycket om den ska få druvor. I uterummet hemma hos mina föräldrar växer det två olika sorters vindruvor. Den ena har ganska gott om plats att växa på och den får massor av druvor varje år. Den andra sorten har fått ge plats till den större och är ganska liten så den har bara fått en eller två klasar som mest. Kanske behöver du ge den lite mer utrymme?
Sabina L
Jag ser redan flera små, små klasar som är på gång på min vinranka som jag planterade förra året. Är det smart att klippa den snart så det inte blir för mycket druvor eller kan jag låta den växa som den vill? huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Låt den vara ett tag till sommarpinceringen gör man när druvorna ser ut som små ärtor, brukar ofta vara runt början av juli här hos mig.
Kajsa på Sydåsen
Är det någon som har en bra beskrivning på hur jag sedan gör vin av mina röda druvor. Nej de har inte kommit ännu men jag har försökt göra vin på alla möjliga sätt de senaste åren!
Det har möglat och det har blivit någon form av alkoholhaltig dryck som fungerar i bål, kanske.
Nu längtar jag efter ett bra recept!

Med glada hälsningar blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon