Full version: Hjortron
JonasQ
Idag köpte jag en han & en honplanta av hjortron, den förädlade sorten. Finns det någon som har dylika och har tips på hur de ska skötas? Det enda jag vet är att de skyr kalk och vill stå i sur torv.
*Felix matte*
Vaaaa????? Finns Hjortronplantor till salu???
Ska inte de få leva och växa fritt i natur de trivs och i alla tider levt i!?
Thea
*hihi* laugh.gif ...men så kan man väl inte tänka? Det handlar ju inte om att hålla en älg i fångenskap på bakgården, vi snackar ju hjortron! biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (Thea @ 13-05-2005, 22:50)
*hihi* laugh.gif ...men så kan man väl inte tänka? Det handlar ju inte om att hålla en älg i fångenskap på bakgården, vi snackar ju hjortron! biggrin.gif

wub.gif
Fenja
Var hittade du förädlade hjortron Jonas, låter jättekul? Jag tror att om du försöker att återskapa en planteringsplats som påminner om deras utsprungliga miljö så fungerar det säkert. Antagligen vill de ha en massa sol som de får ute på myrarna. Trolgen ska de inte heller torka ut.

Här finns en artikel om förädlade hjortron, längst ner på sid 1 och i början av sid 2.

Mvh
Fenja
JonasQ
Köpte mina från Wickmans Plantskola (Närpes, Finland). Har nog set dem bjudas ut på en hel del plantskolor i landet här. Hörde oxå att de var en ny rysk sort på väg med snabbare fruktsättning. Hoppas att de klarar sig, inte för att få någon gigantisk skörd men för att det är trevligt med lite av varje smile.gif
Fenja
Tack, Jonas, ska hålla ögonen öppna! wub.gif Du har väl testat allåkerbären, de är också väldigt trevliga?
Mvh
Fenja
JonasQ
Jepp, haft allåkebär men med dålig framgång. Verkar som bara hanplantorna överlevt hos mig. Iofs ser de ganska trevliga ut och blommar sött.
Lady Hamilton
(fel)
kerstin z5-6
de växer bra i mina torvblock laugh.gif
Lady Hamilton
(fel)
Bär odlaren
Om den nya ryska sorten..

Intressant att ni börjat att diskutera hjortonodling. Har själv arbetat med ett projekt att odla hjortron. Den nya ryska sorten har jag inte hört talas om och det är väl mer intressant hur stora och många bären är än hur snabbt de mognar? Vi har väl ändå inga problem att få dem att mogna fram vad jag vet. Annas så finns det en intresant finsk sort som är på g. Den heter "Nyby".

//Micael Wendell
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon