Eva Swahn
25-03-2003, 00:33
Läste/hörde nått om nån som föredrog chrysan som näringsmedel. Vad är det för nått? Organiskt, eller bara kemi? Dyrt? Trams? Passar det alla växter?
Ett ekologiskt gödningsmedel, som t.o.m kan skrämma iväg rådjur.
Detta medel luktar inte så gott.
Åsa, mälardalen zon 2
25-03-2003, 08:05
Luktar??? Det Chrysanet jag har använt har inte luktat det har varit små vita korn i påsen som jag myllat ned runt växterna.
Chrysan innehåller urea och kaliumsalt så medlet är organiskt baserat. Det fungerar bra till mycket i trädgården + i urnor utomhus fast jag tycker att det är lite dyrt men det är ju väldigt många andra gödselmedel ute i handeln också.
Är man rädd för stinkande gödningsmedel undvik Guano (Urk) jag gödslade i växthuset med det ett år och oj vad det stank jag var tvungen att hålla andan och gödsla och sedan fly.
Ingrid på Västkusten
25-03-2003, 08:15
Skratt - skriver under på guano - elelr - vad göra med en halv säck med hönsgödsel som fått vatten på sig? Stackars min grannfru, dn slank ner i hennes växthusbäddar samt i en vattentunna - det luktade i dagar - uppblött hönsdynga är också ett anfall på luktsinnet :-)
Japp - gödning är dyrt.
Därför blir det en hel del hönsgödselvatten samt gräsklipp/hackadkirskål här.... benmjöl är väl också braoha :-)
Hälsar Ingrid
jag läser om benmjöl allt som oftast - är det nåt som man ska använda till alla växter? är det malet ben eller vad???
Åsa, mälardalen zon 2
26-03-2003, 17:44
Det är malet ben (slaktavfall).
Det här stycket om benmjöl hittade jag på KRAV:s hemsida:
- Benmjöl eller benmjöl fritt från limämnen, benkol, hornmjöl, hovmjöl, hårmjöl, köttmjöl, päls och hår, om ursprunget är veterinärbesiktigade slaktbiprodukter eller livsmedelsgodkända styckningsrester. Specificerat riskmaterial får ej ingå. Veterinärbesiktigade slaktbiprodukter skall vara steriliserade i minst 133 (C under minst 3 bars tryck i minst 20 minuter, eller det sätt som föreskrivs för att oskadliggöra BSE.
(Så det är alltså ingen risk för galna kosjukan ifall husdjur skulle smaka på det. Själv har jag svårt att använda benmjöl i trädgården, hunden vill gärna prova gräva upp det goda som jag gömt dä,r det doftar nog ganska gott i en hundnos)
Fungerar bra till de flesta växter, benmjöl är långsamverkande och brukar inte bränna sönder rötterna ifall man skulle råka ge lite större dos än vad som står på paketet.
Eva Swahn
31-03-2003, 00:26
Åsa svarar att chrysan innehåller urea och kaliumsalt.
Skulle man då säga att det är detsamma som urin - när man har käkat bananer?
Då borde det vara billigare att pinka i potta?!?
peter abrahamsson
31-03-2003, 22:12
min mors mormor brukade spä hönsgödsel med vatten och sedan vattna blommorna med detta, är det någon som vet mer om dosering osv
Ingrid på Västkusten
01-04-2003, 06:04
Peter - en stor balja - ett par tre nävar hönsdynga i - rör om, låt stå ett par dagar - tills det börjar lukta. Kolla färgen på det - skall se ut som svagt te - om för svart - späd med vatten om för blaskigt i med mera dynga och vänta iden. Ingen exakt vetenskap - det är färgen man kikar på :-D
Jag kör med detta outspätt så gott som hela säsongen till grtönsaker etc - till växter som skall avmogna kör jag kanske Juni - halva Juli sedan låter jag bli.
Krukväxterna älskar det :-) de som står utomhus d v s .
Hälsar ingrid
peter abrahamsson
01-04-2003, 19:06
tack ingrid.skall genast ringa min mor.hälsn peter
aliquis
01-07-2014, 08:15
Det står här att Chrysan är slakteriavfall:
http://www.icakuriren.se/Hem-Tradgard/Plan...t-sorts-godsel/Där står det även om benmjöl.
Benmjölet är rikt på fosfor och det jag har läst om fosfor tidigare är att det sällan behövs men att det inte brukar bli något problem om det blir för mycket heller. Är väl mest till lökar benmjöl brukar rekommenderas. För mig som vegan är det ju praktiskt att det inte brukar behövas och jag skulle inte använda det ändå (dock kan jag ju tänka mig att de organiska gödningsmedlen och typ kravjordbruket använder animaliska avfall av annat slag än dynga.)
Kalium skulle väl inte heller vara något problem om man fick för mycket av och det var väl där bladen blev gula/"rostiga" om det var för lite.
Kväve gav mer och grönare blad men för mycket kunde ge mindre frukt och blommor eller hur det var, så det är väl mest det man kunde ge för mycket av, och det var kväve blodmjölet innehöll. (Ärtväxter brukar väl binda sitt eget från luften.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.