Full version: En krasse-iakttagelse
Åsa - Alingsås
Jag har odlat tre sorters krasse; buskkrasse, dvärgkrasse och slingerkrasse. Busk och dvärg hade varit ute på avhärdning i kanske en vecka eller två innan jag bestämde mig för att låta tre av varje stanna ute i landet över natten, under dubbel fiberduk. Efter kanske tre eller fyra nätter såg de fortfarande helt friska ut. Faktum är att de såg friskare ut än de andra plantorna som fått åka in och ut varje morgon/kväll. De plantorna får varje dag minst ett blad som slokar och gulnar. Så idag satte jag ut de resterande dvärg och busk. Nu har jag hållit på med slingerkrassen och burit in och ut i kanske fyra dagar, och de börjar se hemskt ledsna ut. En del av dem har t.o.m. blivit av med alla blad förutom de pyttiga som håller på att växa ut... Nu funderar jag på om det kan förhålla sig så att de mår bättre av att stanna ute (dock under dubbel fiberduk på natten) därför att det inte blir en temperatur-chock två gånger om dagen. Nu är frågan om jag ska försöka med slingerkrassen bara ute också...
Maken börjar dessutom tröttna på att köksbordet är fullständigt oanvändbart varje morgon/kväll... tongue.gif
Grannarna går och sneglar på mina vita tält i rabatterna och säger att du har visst gröna fingrar du, så nu bara måste det ju bli superbra i sommar. huh.gif ohmy.gif huh.gif Man börjar nästan känna sig lite som en odlings-galning, hehe. rolleyes.gif
kerstin z5-6
jag tror inte de far väl av att vara i +20 o mörkt nattetid o + 10 ljust dagtid .. det stämmer liksom inte .. bättre att lämna ute, när man väl ställt ut ?-kanske med mycket lager fiber i början o mindre sen ..
Åsa - Alingsås
Ja, det är nog så, nu lämnar jag helt enkelt dem ute i fortsättningen.
Idag har vi sommarvarmt ute i Alingsås, termometern står på 15 grader i skuggan och solen strålar! Man kan inte bli annat än glad. biggrin.gif
kerstin z5-6
Här blommar äntligen krokus och blåsippa smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon