|
Full version: Erat köksland
Vill gärna ha lite inspiration och tips från era köksland! Beskriv ditt köksland, och visa gärna bild/er. Hur ser det ut just nu? I full grönska? Vad odlar du helst? Vad funkar bäst? Hur sköter du det (typ gödsling/vattning)? Idéer/drömmar?
Jag älskar mitt köksland! Det är ju sååå roligt! Jag har delat in landet i 4 delar och däri gjort upphöjda bäddar. Jag odlar jordärtskockor, potatis (blasten är 2-10cm nu), gul och röd lök (4-15cm blast), morötter mellan lökraderna (½cm), luftlök, pepparrot, vitlök satt i sept (30cm) och vitlök satt i april (½cm), purjolök (förkultiverad och utsatt 8-10 cm) romansallad (3 cm), rädisor, rättikor, sockerärter (3cm), spritärter (3cm), brytbönor som inte syns än, majs (förkultiverad, utsatt 10-15cm), grönkål (förkultiverad, utsatt 5-8cm), kinesisk kål, västeråsgurkor, mangold och broccoli som inte syns än(under väv), palsternackor som inte syns, ska så rödbetor i dag. Jordgubbar, vinbär, krusbär, äpple, plommon och örter: salvia, oregano, kryddtimjan, rosmarin, citronmeliss, libsticka, mynta, dragon, dill, persilja, basilika. Gurka, zucchini, tomat, paprika, chilipeppar och physalis har jag förkultiverat och tomaterna planterade jag ut i dag. Jag odlar dem under plast intill en östervägg. Gurka, paprika, chilipeppar och basilika ska stå under plast intill en södervägg (sätter ut dem om ungefär 10 dagar) Jag har satt ingefära i en kruka inne, hoppas det funkar. I vår har jag gödslat med koskit på påse, hönsgödsel och till hösten ska jag sprida ut kompost och stallgödsel. Bärbuskarna brukar få "guldvatten" och gurka, tomater, paprika och physalis får nässelvatten. Jag har en del bilder i albumet på årets köksland.
Åsa, mälardalen zon 2
14-05-2005, 19:19
Jag har väldigt liten ytan men jag odlar en massa olika saker man måste ju inte så hela fröpåsarna ofta håller de i många år. Jag har 3 små bänkar vid förrådsväggen där jag odlar några olika slags sallad, flera olika slags mangold, spenat, några sorter vitlök, flerårig ruccola, rädisor (iår testar jag rattail), asiatiska bladväxter, persilja, kryddkrasse, portlak mm. tror ytan kan vara runt 6-8kvm totalt för mina bänkar. Vissa av de växter jag odlar har kort utvecklingstid så jag kan odla flera gånger på samma plätt under en säsong. Bild på vitlök i bänken förra året  Sedan har jag ett litet växthus som jag sätter div. i ex. tomater, gurka, physalis (+ jag odlar tidiga vårprimörer). Vid växthuset och i komposten odlar jag squash, pumpa och liknande. http://www.odla.nu/album/data/asasto/1561_p15440.jpgVid uterummet har förre ägaren snickrat en jätteblomlåda och där odlar jag störbönor i olika färger, både vackert och gott.  Eftersom jag inte har möjlighet att flytta runt grödorna så mycket så byter jag ut jorden på de olika ställena med jämna mellanrum annars skulle det inte gå att ex. odla bönor i "blomlådan" vid altanen år efter år. Jag odlar grönsakerna ekologiskt, ex. använder jag kompost, gödsel, algomin, nässelvatten, SM3, gräsklipp (se bilden på vitlöken) mm. Jag vattnar med jämna mellanrum på många håll i trädgården är det ganska bra dränering så fukten hålls inte kvar så länge. Just ja jag har ju 1kvm jordärtskockor runt hörnet på förrådet. + jag har ett litet kryddland i en klippskreva + jag har ett mobilt hallonland. Vinrankor på flera väggar + jag brukar ha en massa stora hinkar på den stora altanen med ex. Malabarspenat, chili, paprika, aubergine, jordmandel mm.
Jillian
14-05-2005, 20:38
Jag odlar nog egentligen ganska oseriöst, eller något. Vi grävde upp en bit i trädgården (cirka 1 meter brett och 4 meter långt) och fyllde på med jord. Detta året odlar jag:
Potatis, en vanlig och en sparrispotatis En rad av vardera rädisor, morot, palsternacka, majrova, sallad, ruccola, pak choi, piplök. Och en rotkardborre som har stått där ett par år...
Allra längst bort i ena änden har jag min kryddträdgård där jag har: Persilja, citrontimjan, vanlig timjan, oregano, temynta, pepparmynta, fransk dragon, salvia, citronmeliss.
På altanen i kruka/och inomhus har jag olika sorters basilika (vanlig, rödbladig, citron, helig, thailändsk, småbladig, kanel, anis).
Någonstans skall även squash, spenat, pumpa och äppelgurka få plats, men de är inte i trädgårdslandet för de breder ut sig såpass mycket. Och sockerärtor i rabatten, samt rabarber.
Jag lägger över fiberduk under den första tiden, vattnar med vanligt vatten när jag ser att det torkar... ingen näring alls, vanlig jord till alla växter. Jag bara stoppar ner lite frön och så kommer det upp.
Drömmen är att få min egen stugan, med en riktigt stort trädgårdsland med alla möjliga odlingar, och en örtagård där mina örter frå växa ganska fritt...
marikaw
14-05-2005, 20:40
Hej! Idag har jag skördat första rädisorna och pak choi. Pak Choi är en suverän växt att så tidigt och sent, före och efter andra grödor. Jag har ett upphöjt land som består av 8 bäddar som är 1,20 * 2 m. Platsen räcker ändå aldrig till. I år har jag lyckats med tidig pak choi och rädisor som redan kan skördas och sallad som vi har börjat äta gallringsplantor av. De första bladen från trädgården varje vår är helt underbara. I år ska jag testa en ny spagettipumpa från Thompson och Morgan som ska vara lite tidigare och lite sötare än den vanliga. Spagettipumpa är en av mina favoritväxter eftersom den är god men man behöver inte äta i panik när den är klar. Bara att ta in och lägga i köket. Vår sista för i fjol åt vi för bara några vecka sedan... Jag har den i kanten av landet så klattrar den upp i häcken och frukterna hänger till slut inne i häcken. Det är flera som går förbi på trottoaren och undrar vad det är för häck... Satsa på ett upphöjt land. Det är jätteskönt att sitta på kanten och gallra moröttor än att krypa omkring. Jag brukar lägga kopplade fönster som ett upp och nernervänt V över varje litet land i början. I kombination med odlingsdu går tillväxten i raketfart även tidigt på våren.
Lycka till!!
AndreasBlomquist
15-05-2005, 22:21
Vi flyttade in i vårt hus den 1:a mars och de föregående ägarna hade inget intresse av trädgårdsarbete alls. Det fanns i det sydvästra hörnet av trädgården 5 stycken otroligt vildvuxna och halvdöda vinbärsbuskar som trängdes med lite hallonplantor. De hade inte blivit beskurna eller skördade någon gång under de 10 år som de förra ägarna hade bott i huset, vilket syntes.
Jag gjorde som så att jag helt sonika klippte ner alla buskar, grävde bort rotsystemet och sållade jorden. Jag hade bestämt mig för att ha ett litet trädgårdsland där nere i hörnet och funderade ett tag på pallkragar men beslöt mig till slut för vanligt trädgårdsland. Själva landet har jag avgränsat med marksten i storleken 220*133 mm. Egentligen var tanken att jag skulle gjort rutor i landet med dessa stenar också men de tog slut och jag var för lat för att åka 5 mil för att köpa nya. Fyllde på med över 1 kubik med planteringsjord och kogödsel.
För 5 dagar sedan var landet i alla fall klart och följande saker såddes; rädisor, morötter, grön plocksallat och rödbrun plocksallat samt gul lök. Jag köpte också 4 stora fina exemplar av kryddor som jag använder ofta; Rosmarin, Citrontimjan, Kryddsalvia och Oregano. Jag har en plats kvar i landet åt mina störvaxbönor men har inte planterat dem ännu. Jag har ingen jordtermometer och vill vara säker på att det är tillräckligt varmt först innan jag sår dem. Det som hittills kommit upp är rädisorna som är uppe ungefär 1 centimeter. Även plocksallaten har börjat komma en del av men inte speciellt mycket. Naturligtvis har jag täckt odlingen med en fiberduk...
En av mina bästa kompisar är Magnus Hammar, Hasselfors Gardens eminenta kock-konsult och han visade i lördags sina kunskaper vid min grill och utnyttjade då alla mina kryddor! Det var otroligt mycket godare när man visste att kryddorna växte i sitt eget trädgårdsland, även om det inte är jag som fört upp dem!
AndreasBlomquist
16-05-2005, 05:00
Glömde bort att jag skulle fråga Rosita hur stort trädgårdsland hon har. Det låter ju som att det skulle ta upp enorma ytor med tanke på allt som odlas..
Mitt trädgårdsland är 5x10 m ungefär. Kommer att bli lite större till hösten, när jag utökar för jordgubbarna.
AndreasBlomquist
16-05-2005, 05:21
Tack för ett snabbt svar... 50 kvadratmeter ungefär alltså, det är ju lite skillnad om man kollar på hur mycket en annan har, med en sisådär ungefärliga 4 kvadratmeter...  Vill ha ett lika stort land som dig!
Tack för era svar!!! Vad kul det är att höra hur andra har det! Visst är det kul att odla grönsaker och frukt för eget bruk, det är något alldeles speciellt! En liten fråga till Åsa, mälardalen zon 2: Blev nyfiken på din vitlök, då detta är första säsongen jag har vitlök. I vilken månad är bilden tagen? Är de skördeklara? Hur stora blev det? Vilken sort är det? Och en liten till rosita: Hur fungerar det att odla Gurka, zucchini, tomat, paprika, chilipeppar och physalis utomhus? Hur mkt skörd brukar de ge? Undrar hur stora/Hur mkt du brukar få att dina psysalis? Övervintrar du dem eller sår nya? marikaw, Pak Choi lät ju riktigt spännande! Hur tidigt/sent går dessa att så, med bra resultat? Och följdfråga till alla; Brukar era köksland vara fria från skadedjur? Eller har ni anpassat valet av grödor, så att ni odlar sådant som skadedjuren håller sig borta från? eller samplanterar ni olika grödor som i kombination med varandra håller odjuren borta? Knep&tips? /Frågvisa humlan
Humla! Jag har faktiskt haft odlingsuppehåll under några år p g a att tiden inte räckte till, men förra året var det dags att börja på nytt! Physalis provade jag första gången förra sommaren och den hann inte ge så mycket, så det är spännande att se hur mycket skörd man får i år med två plantor som redan är ca 15 cm höga och ser kraftiga ut. Chilipeppar odlade jag i en liten kruka i somras och jag fick väl 10-12 frukter. Zucchini är första året i år. Jag brukar få mycket tomater. Ett år hade vi så mycket att jag tog in och lade dem i svalen (en del hängde jag hela plantan upp och ner i förrådet), de sista åt vi lilla julafton! Förra året fick jag i snitt 17 tomater / planta. I år har jag plastat in dem intill väggen (se i mitt album), så vi får se hur det blir. Gurka har jag odlat på friland (liggande) ett år, det gav lite gurkor som var krokiga. Förra året hade jag en planta i för liten kruka i ett litet plastväxthus och den gav 5 gurkor. I år ska jag plasta in dem intill en södervägg, så vi får väl se hur bra det blir! Jag sår alltid morötter mellan lökraderna för att undvika mask i morötterna. Förra året hade jag "Bärfisar" eller stinfly tror jag att de heter också, dem fick jag bort genom att handplocka dem, som jag även gör med mördarsniglar (fast jag har inte sett några ännu i år). En del grönsaker funkar bättre än andra. I mitt land gick det förr jättebra med lök, rödbetor, sallad, jordgubbar, bönor, broccoli, tomater. Att odla är terapi för själen!
Åsa, mälardalen zon 2
17-05-2005, 08:42
CITAT (humla @ 16-05-2005, 16:21) Tack för era svar!!! Vad kul det är att höra hur andra har det! Visst är det kul att odla grönsaker och frukt för eget bruk, det är något alldeles speciellt! En liten fråga till Åsa, mälardalen zon 2: Blev nyfiken på din vitlök, då detta är första säsongen jag har vitlök. I vilken månad är bilden tagen? Är de skördeklara? Hur stora blev det? Vilken sort är det? Och en liten till rosita: Hur fungerar det att odla Gurka, zucchini, tomat, paprika, chilipeppar och physalis utomhus? Hur mkt skörd brukar de ge? Undrar hur stora/Hur mkt du brukar få att dina psysalis? Övervintrar du dem eller sår nya? marikaw, Pak Choi lät ju riktigt spännande! Hur tidigt/sent går dessa att så, med bra resultat? Och följdfråga till alla; Brukar era köksland vara fria från skadedjur? Eller har ni anpassat valet av grödor, så att ni odlar sådant som skadedjuren håller sig borta från? eller samplanterar ni olika grödor som i kombination med varandra håller odjuren borta? Knep&tips? /Frågvisa humlan  Bilden på vitlöken är nog tagen lite innan midsommar. Sorten på just de som är på bilden är Hammar. Sorten brukar vara skördeklar i början av augusti hos mig. Man ser på blasten när den börjar vissna ner och då brukar jag gräva lite i jorden och kolla hur de ser ut. Bild på skördad lök
tullmejs
17-05-2005, 09:06
CITAT (humla @ 13-05-2005, 22:34) Hur ser det ut just nu? I full grönska? Vad odlar du helst? Vad funkar bäst? Hur sköter du det (typ gödsling/vattning)? Idéer/drömmar? En hel del kommer upp; revsmörblomman trivs bra, tistlarna kommer så smått, åkerfräknarna tittar fram med sina trevliga parasoll. För att inte tala om alla rara fröspridda gäster. Persiljan är trögare. Dill ska väl komma snart, hoppas jag, sockerärtorna har fått klätterställningar de inte verkar komma att leka med på länge än; det enda som tycks vara på hugget är egentligen senapskålen. Som jag tycker är helt oanvändbar som föda. Som tur är hjälper i alla fall kattfan till med luckring och gödsling. Ja, några potäter som grott lite i köket puttade jag ner också, så knäpparlarverna får något kul. Och gräslöken var så uppblandad med gräs att den är förnyad. I jordförbättringsväg hällde jag på en del kompost i våras, det var säkert lite mull där mellan ogräsfrön och snigelägg. :-)
marikaw
19-05-2005, 18:01
Pak choi är nog lite sent nu. Vänta tills du skördat tex ärtor eller bönor i mitten/slutet av juli så får du en extra skörd. Jag ska även testa daikon i slutet av sommaren. Vår sushibutik har förklarat att det är väldigt lätt att göra sådana där mumsiga stavar av daikon och morot som får ligga i socker och vinäger några dagar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|