Full version: Samplanteringar
mari_tres
Vet inte riktigt hur jag ska få plats med allt som jag tänkt att gräva ner i jorden här. Så fort jag försöker korta ner listan så blir den, tro det eller ej, bara längre!! rolleyes.gif
Nu har jag funderingar på vad man kan sätta ihop, vad som trivs tillsammans. det finns ju liiite plats kvar mellan jordgubbarna, och löken har jag ingen plats för i stort sett. Måste jordgubbarna ha all näring som de kan få? trivs inte löken trångt? Finns det växter som trivs riktigt bra ihop? (ex bondböna & potatis och lök& morötter. tror jag...)

Jag är ju bara en novis än!!! Goda tips och ideer mottages tacksamt.

(även en liten vitblommande marktäckare för surjord och skugga efterfrågas.... men bara någonting litet! den får inte överglänsa den blå vallmon.... wub.gif )
Fenja
Normalt sett så rekommenderar man 10-30 cm mellan jordgubbsplantorna plantorna och 60 cm mellan raderna. Detta dels för att de behöver näringen, man gödslar sällan jordgubbar och i så fall först efter skörden annars är risken för bara bladtillväxt stor. Dessutom revar sig många jordgubbar kraftigt och innan man klippt bort alla revor på hösten så har de nästan täckt gångarna emellan. Dels är gångarna väldigt bra att ha så att man lätt kan komma åt att skörda.
Generellt sett kan man säga att om man snålar in på planteringsavstånden så får man mindre skörd och tanigare plantor.
Kan du inte "offra" en bit gräsmatta och göra ett nytt trädgårdsland, eller kanske odla i pallkragar som många gör? Titta i avdelningen som heter pallkrageklubben så får du kanske lite nya idéer.
Mvh
Fenja
mari_tres
Har redan jordgubbarna i pallkragar.... sleep.gif
Mitt största problem är egentligen att jag bor i lägenhet och inte har någon egen trädgård, jag får låna småbitar här och där. Det är därför jag måste försöka tränga ihop saker och ting. kanske vore det bättre att stryka någonting från min lista iallafall, men det är ju så svårt! wub.gif
Frida H
jag har satt vitlök mellan jordgubbsraderna, om det funkar har jag ingen aaaaning om, det får visa sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon