Full version: Bougainvillea
Susanne Sjöstedt
Hjälp snälla
Min mor har haft en Bougainvillea sedan en massa år tillbaka, bland de största jag har sett. Har "alltid" funnits där hos henne och alltid haft en otroligt massa blommor. Precis vid årsskiftet 2003-2004 bara dog växten. Det otäcka var, att i februari 2004 så dog min mor lika plötsligt.
Min far har kvar en "pinne" från blomman. Ser väldigt död ut. Har bett honom sätta den i vatten åtminstone. Jag skulle så innerligt gärna få igång den igen. Kan NÅGON tipsa mig- jag skulle bli överlycklig
Susanne Sjöstedt : rolleyes.gif
Fenja
Hej och välkommen hit!
Jag beklagar din mors bortgång. Vilken märklig historia, jag förstår att du vill försöka hålla liv i sticklingen. Nu har du lagt din fråga bland kryddörter och medicinalväxter, om du ställer den i avdelningen för krukväxter så tror jag att du snabbare får ett bra svar av någon som kan bougainvillea.

Men om det är en vedartad stickling så skulle jag prova att sätta den i en kruka med lite sandblandad jord. Sätt den gärna i krukkanten de lär ha lättare att tillgodogöra sig syre då. Vattna igenom om sätt en plastpåse med en massa hål i över. Glöm inte att ta av påsen och "vädra" dagligen så att det inte börjar mögla.

Men fråga i krukväxtavdelningen för säkerhetsskull, det kanske finns effektivare sätt. Hoppas att du ska trivas här.

Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon