Full version: Tomater
millan
Jag planterade jättefina "tiny tim" i vårt växthus för 2 veckor sedan. ( De var uppväxta i ett växthus i närheten) Gröna och kraftiga me blommor i toppen. Nu har bladen blivit gulgröna/bruna. Är det nåt i jorden tro? Frostvakt finns så det har inte varit kallt. Vad kan det vara för fel? unsure.gif
Camilla
Åsa, mälardalen zon 2
Är alla bladen gulbruna?
Är toppen fortfarande grön eller är de bladen också gulbruna?
Vad har du gödslat jorden med?
Är jorden ny eller gammal?
Har det stått tomater, potatis, physalis, chili, paprika, aubergine på platsen förut?
Har du bra ventilation?
Har du blött ner plantorna när du vattnat?
Vilken temp har du satt frostvakten på (alltså vad är den lägsta temperatur tomatplantorna blivit utsatta för)?
millan
Hej Åsa.
Nej alla bladen är inte gula, mest längst ner. Överst ser det grönare ut.
I våras grävde jag runt och rensade från ogräs och la samtidigt dit barkmull och lite ny planteringsjord, torv och kogödsel. Jag har inte tagit bort den gamla jorden. (Men jag tänker nog göra det idag och lägga dit ny innan jag planterar nåt annat.) Det har växt jordgubbar och morötter där tomaterna sitter nu. Aldrig tomater eller annat. (Västhuset är ca 2-3 år.)
Ventilationen är bra och temperaturen har nog aldrig varit under ca 10 grader. De gånger jag har vattnat har plantorna blivit blöta, ja. Misstänker kanske att det kan vara jorden, eller vad tror du? sad.gif
Camilla zon 3
PS. Jag har massor av andra plantor i krukor som stormtrivs i växthuset!
Åsa, mälardalen zon 2
Om det har vuxit morötter och jordgubbar där förut behöver du inte byta ut jorden då borde det gå utmärkt att odla tomater där. (har det suttit växter som hör till helt andra familjer än tomat så är risken för sjukdomar minimal, speciellt om det aldrig funnits tomater där förut).

Om det är de nedersta bladen som är gula så skulle jag tippa att det är näringsbrist för då gulnar de äldsta=nedersta bladen först. Tomater som odlats i växthus har varit vana vid att få lättlöslig näring vid varje vattning. så länge de översta bladen är gröna så brukar det inte vara några problem ge dem lite näring när du vattnar dem så blir det inga fler gula blad. De blad som gulnat kan du ta bort.

När du vattnar undvik blöta ner bladen man kan lätt få svampsjukdomar på tomaterna då.
millan
Okej. Då kanske de ska få lite mer näring. Där de är uppväxta (hos svärfar) har de stått i små plastkrukor, fast jag tror inte att han har gett näring, men jorden var ju ny (plantjord).
Tack för tipsen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon