Dr_Westerlund
Har i år frösått för första gången.
Står nu och stirrar ner på en massa små plantor med ett bladpar.
Inte växer dom fort inte.

Misstänker starkt att de behöver bättre jord än såjorden å det snaraste.
Så till min fråga, ska de planteras en och en eller ett par i var kruka?
De ser så små o ynkliga ut unsure.gif

Hoppas på ett snabt svar då handskarna redan är på biggrin.gif

AnnaLena
Fenja
Omskolning brukar man göra när växterna fått ett par tre karaktärblad, det är de som kommer efter de två första som kallas hjärtblad. Hur längesedan är det du sådde och hur länge tycker du att de har stått stilla i växten? Olika fröer gror och växer olika fort och man får inte ha för bråttom.
Bra ljus är viktigt för att plantorna ska bli bra, nu när de har grott ställ den gärna lite svalare så får de kraftiga och välutvecklade rotsystem.
OM du har sått väldigt, väldigt tätt, kan du kanske omskola dem redan nu. Sätt dem då en och en i separata krukor, så växer de till sig och blir fina knubbiga plantor.
Mvh
Fenja
fruberglund
Mina Isop har växt som ogräs efter jag omskolade dem...före det var de typ som dina.

Jag skolade om dem en och en och det tog låååång tid eftersom jag fick hela 115 plantor att gro smile.gif Vet inte vad jag ska göra av alla, blir nog att ge bort en del till vänner och bekanta.

Tyvärr sådde jag mina alldeles för tidigt och har nu problem med att de börjar kräva ännu större krukor. Har varken plats eller nån större lust att plantera om så många igen så de får stå på "sparlåga" tills de kan komma ut.

Dina tar sig nog bara du har skolat om dem smile.gif
Hilda
Jag blir lite fundersam, går isop att äta? Eller är det bara till prydnad?
... är också lite grön på isop.... men den verkar ju poulär så då blir man ju lite nyfiken...
fruberglund
Isop är en kryddväxt som man kan ha i soppor och liknande har jag läst. Man ska dock endast ha måttligt eftersom den tar över smaken lätt annars.

Jag ska bara ha den som prydnad. Ska göra en häck med Isop runt mitt nya köksland. Fjärilar, humlor m.m. älskar tydligen denna växt.
Elizabeth
Står de väldigt tätt så kan du försöka att gallra dem i den befintliga krukan, offra de svagaste så får de övriga mer plats och ljus. Jag skulle även försöka att vattna de med en svag flytande näring så att de kan växa till sig tills man vågar omskola dem. (det sista i fall de verkar mycket ömtåliga).

(Det har dock hänt att jag skolat om plantor som inte ens hade något karaktärblad och det gick bra trots allt, men det är ju inte enl. boken så jag skulle inte rekommendera det , men ibland chansar jag ... och lyckas) wub.gif wub.gif wub.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon