Eva Swahn
För mig är marktäckare en växt som växer lågt och tätt mot marken. Men ju mer jag läser verkar ju allt möjligt vara marktäckare. Rosor till exempel, hur kan sånna vara marktäckare? I sin vidare omfattning skulle man ju grovt kunna säga att hela Småland är beväxt med en marktäckare: granskogen.

Alltså: vad är en marktäckare?
Virgo
Hejsan,

Marktäckare = något som täcker den bara marken.

Kan i princip vara vadsomhelst.

Människor på en varm o solig badstrand. ohmy.gif
Snö på vintern wink.gif
Pressening för att döda andra marktäckare t.ex gräs, kirskål huh.gif
Gamla sopskåp tongue.gif
Zinkbaljor o pottor sad.gif

Men mest menas nog låga växter som breder ut sig och "täcker" marken och samtidigt hindrar delvis ogräset från att breda ut sig.

I Holland såg jag en snygg marktäckare. Det var en låg växt som såg ut som nåt barrliknande, men hade mjuka "barr" och man kunde gå barfota på det.
Men jag vet fortfarande inte vad den heter. Den användes istället för gräsmatta.
Hannele
I Gröna Rum visade dom klippt lagerhägg som marktäckare i England!! ohmy.gif
Helen i Skåne
Murgröna är ALDRIG fel! laugh.gif Kolla här! Murgrönebilder
Trädgårdsmannen
Christ in heaven!! En sådan murgrönematta vill jag absolut ha som ersättning för gräsmattan vi har på ett ställe där det aldrig går någon och där gräsmattan inte har bestått av gräs på många år...det stavas mossa!

Hur bär man sig åt - vilken sort är lämplig och hur tätt skall man sätta plantorna? Hur många år måste man ha tålamod innan det börjar täcka ca 100 kvm? (Snälla svara nu inte; Det beror på hur tätt man planterar för det förstår jag också - men vilket planteringsavstånd är lämpligt?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon