Full version: Infart, grus, billigt
tullmejs
Vår garageinfart grönskar, med grästuvor och maskros. Det är inte meningen. Någon gång blir det dags att ordna till.

Fförutsättningarna är dessa: det ska vara körbart, men bara "ibland" - vi har inte bil själva, men det ska gå att köra på av och till. Dessutom finns ju risken alltid att vi blir med bil eller säljer huset.

Ekonomin är ansträngd, vilket väl talar rätt starkt för grus. Zon 1, vilket till all lycka borde vara gynnsamt för "slarvigt" underarbete.

Underlaget nu är, gissar jag, små mängder samkross på lera. Det lutar en gnutta, men inte mycket.

Vi räknar med att ha tillgång till vänner när det gäller grustransport, i alla fall i mindre mängd (säg 2 gånger släp).

Fungerar detta: vi tar bort 10 cm. Lägger nån slags geotextil (vilken?). Typ 7 cm samkross eller nåt, packas (för hand). Och så lite tjusigt naturgrus ovanpå, 4 cm kanske. ?

Bättre förslag?

:-)
tullmejs
Hallå igen, ingen gruskunnig som har tips?
Milex
Sorry, vet inget om det här. Du kan ju prova att ställa frågan i Byggahus forum. Där diskuteras sådant ibland smile.gif.
tullmejs
Smaaart. :-)
tullmejs
Nya planer - nu ännu snålare:

1) Ogräsbekämpning medelst tillgängliga medel: planlöst grävande i ogrävbart grus, ättika i tafatta skvättar, gasolbränning om andan faller på, någon släng hett vatten och en nypa salt.

2) ambitiösa kanter/barriärer

3) några centimeter nytt fint grus, helt utan geotextil under

Geotextil torde vara smart, men kostar mer än grus, och innerst inne vill jag egentligen inte gräva ner plast. Se dock gärna tråden "Hur djupa elaka rötter?", Ogräs & Skadedjur, där jag behagar vara flexibel på den punkten och anknyter till punkt 2) ovan.
Ingo
Vilken variant du än kör, var inte för snål med tjockleken på lagret av "fingrus". Det är så irriterande när man knappt kan gå i gruset utan att det fulare underlaget tittar fram i ens spår. Minst fem cm bör man ha.
Ingo
Vilken variant du än kör, var inte för snål med tjockleken på lagret av "fingrus". Det är så irriterande när man knappt kan gå i gruset utan att det fulare underlaget tittar fram i ens spår. Minst fem cm bör man ha.
tullmejs
Fingrus (ärtsingel, gårdsgrus eller nåt) blir en senare fråga :-) dock blir det tradigt att gå i om det är för tjockt också :-)
Ralf
CITAT (Ingo @ 01-07-2005, 23:33)

Fingruset är enbart ett prydnadsgrus, det skall vara ett tunt lager. Tjocka lager är svåra att gå i. Kika på hur proffsen lägger gruset. Det är tunna lager som gäller.
Ingo
CITAT (Ralf @ 02-07-2005, 12:17)
CITAT (Ingo @ 01-07-2005, 23:33)

Fingruset är enbart ett prydnadsgrus, det skall vara ett tunt lager. Tjocka lager är svåra att gå i. Kika på hur proffsen lägger gruset. Det är tunna lager som gäller.

Det är kanske en fråga om familjesituation? smile.gif Jag kan försäkra att om man har aktiva småbarn i famljen och lägger 2-3 cm "fingrus" ser det snart för j***igt ut om man inte orkar räfsa ett par gånger om dagen. Men är man barnfri är det kanske inget problem.

Jag har inte sett proffs lägga prydnadsgrus men eftersom jag fått det råd jag gav från yrkesfolk är det kanske en smakfråga. Jag minns att i en tidigare diskussion var det också flera som tyckte att 5 cm grus är svårt att gå i. Jag tycker bara att det är sinnligt knastrigt, jag.

För att nyansera mig litet till så är det bara natursingel som jag tycker är bra att lägga tjockt. Kross håller sig på plats bättre så det kan läggas tunnare.
Ralf
CITAT (Ingo @ 03-07-2005, 00:56)
Jag har inte sett proffs lägga prydnadsgrus men eftersom jag fått det råd jag gav från yrkesfolk är det kanske en smakfråga.

Näe det är ingen smaksak, det är allmän norm. Och det är tillräckligt med problem med att sköta om dessa ytor med tunna lager.... Som jag skrivit tidigare, tjockare lager kräver mera skötsel.
Har man barn bör man definitivt ha tunt lager, inget kul annars att leka på den ytan.
Tropeden
Jag la ut 5 cm på garageuppfarten och gångarna förra året. nder är det "packsand" som legat i flera år. Det var jobbigt med tjockt lager första tiden men nu har gruset lagt sig tillrätta och ytan är nästan helt stum. Snygg med... använde gårdsgrus 8-12mm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon