Victoria
Hej,

Planterade ut mina förkultiverade luktörter och solöga i kruka igår. Solögat slokande DIREKT, alla fem plantor sad.gif Varför? Jag vattnade dem kanske lite FÖR mycket ett par dagar inna jag planterade ut dem. Men de var som sagt fina ända tills de åkte ner i den nya krukan. Visserligen var det stark sol ute igår, men de bore väl ha återhämtat sig under natten? Det har INTE varit frost eller så.

Vad ska jag göra?
kerstin z5-6
Var de avhärdade en vecka innan du satte ut dem ??
Victoria
Du menar om jag hade ställt ut dem innan? Nej, men de har stått ljust i källaren två veckor och där är ca 15 grader, som ute mao.
ejjan
Även om det inte var frost ute sjönk nog temeraturen en del och plantorna var vana 15 grader. Satte du dom när det var sol, kan det vara det. De vill helst stå i skugga ett tag efter omplantering. Hoppas att de tar sig igen smile.gif
kerstin z5-6
Det går inget vidare .. plantor under ljus är sköra -de funkar precis som en krukväxt om du skulle sätta ut den -De behöver avhärdas -till fa ljuset solen vinden blåsten -4-5-dagar upp till vecka minst innan de fixar utplantering
Har man få plantor kan stora papperkassar vara bra -eller plastbackar med flera lager fiberduk som läggs löst ovanpå .. de ställs i skuggan de första dagarna --flytta dem till sol efter några dagar
Du behöver inte bära dem ut o in annat än om mycket svår frost hotar

Sen tar man bort ett lager fiberduk då o då tills de står nakna" ..
SEN kan man plantera ut
tom när jag bär ut från källaren till växthuset måste fiberduken på ett par dygn annars bränns de av det starka ljuset där smile.gif
Hoppas de kommer igen -växter brukar tåla en del
Åsa - Alingsås
Hallå, Kerstin, nu när jag har dig (eller ngn annan som vet) "på tråden" s.a.s undrar jag, kan jag göra så med tomater också? Jag har försökt att avhärda dem ett par gånger men de blir så ledsna, så ledsna... unsure.gif Så jag har inte riktigt vetat vad jag ska göra. Kanske det var att de stod i solen?
(Jag vet att jag är i fel forum!! biggrin.gif Men jag tyckte frågan kändes likartad... tongue.gif )
kerstin z5-6
javisst -det har ingen betydelse vilken växt -men tomat vill nog ha + 10 minst o vindstilla mulet:) den första dan trots fiberduk -hälsar herr tomat här smile.gif
kinkeputtar de där .. plats tar de å , mutter mutter
Åsa - Alingsås
Ok, ska försöka med det! Tack Kerstin och Kerstins man. biggrin.gif Kanske skugga går istället för mulet... Har inte varit mulet på ett par veckor, vad är det egentligen frågan om? hehe
Saken är den att jag lovat dotterns dagis ett par tomatplantor och då vill man ju att de ska vara fina och helst inte dö första dagen, heh... rolleyes.gif Hade aldrig anat att tomater var så mycket pill med!
kerstin z5-6
ställ dem i skuggan du laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon