Tomas & Stina
14-05-2005, 12:43
Hej alla!
Har problem med två av mina pelargoner. De är vanliga zonalpelisar som jag övervintrat och nu ställt upp på balkongen. Och på en vecka har alla bladen blivit röda. Det såg så friska ut innan och inga av de andra pelargonerna därute har blivit röda.
Varför?
Vad har jag gjort för fel?
Hoppas någon har tips på hur jag ska få dem gröna och fina igen.
Hälsningar Stina
Hej och välkomna hit!
Hade du härdat av pelargonerna innan du ställde ut dem? De kan få röda blad av för stark sol om de inte är vana vid det. Det brukar bara vara att ta bort de röda bladen allt eftersom det kommer nya friska blad. Näringsbrist kan också vara orsaken, har du planterat om dem i ny jord och större krukor i år? Annars kan du prova det och sedan börja gödselvattna dem ca 4 veckor efter omplanteringen.
Jag har för mig att jag läst att det finns en sjukdom, ett virus kanske, som kan ge samma symptom... men jag kan inte komma på vad det är nu... Det kommer säkert hit någon pelargonkunnig som känner till det, under dagen eller så.
Mvh
Fenja
Tomas & Stina
14-05-2005, 13:18
Det är säkert det med härdningen. För de nya blad som kommit är en frisk gröna färg. Nu ska jag plocka bort det gamla och låta det nya få ta plats.
Tack!
Det är jätte vanligt att både blad och stammar blir röda, när man ställer ut dem ,det är inget farligt, kan tom vara vackert men det försvinner när nya delar av växten, växer upp i det nya klimatet.
De blir ju även starkare och mer träiga efter ett tag, detta kan ju oxå skapa färgförändringar....
Det är så typiskt pelargonerna är väll alldrig så vackra som när man ska ta in dem på hösten....
När de har blivit grova och vedartade ,med massor av mörkgröna blad och blommor.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.