Vid fågelbordet börjar det växa hampa som fåglarna har sått. Kan jag ha kvar den? Den är ju fin.
Har för mig att jag läst om att det är förbjudet, men jag hittar inget på nätet om det. Där hittar jag bara info om industriodling.
kerstin z5-6
14-05-2005, 15:50
Det brukar inte vara marijuana" cannabis sativa i fågelfröpåsar så du kan behålla den om du vill..
Ophelia
14-05-2005, 17:48
Om det är cannabis (finns varje fall tre olika sorters cannabis som används för att framställa narkotikapreparat) är du enligt lag skyldigt att ta bort dem ( om det kan du läsa om i narkotikastrafflagen). THC-halten är ganska låg i hampa från fågelfröblandningar men det kvittar. Har faktiskt upptäckt att det inte alls är så ovanligt att hampa kan börja växa från fågelfröblandningar.
Man får inte ha hampa hemma egentligen eftersom den är så lik narkotika hampan till utseendet. Kommer polisen förbi så har de rätt att beslagta plantan. Vet dock inte hur det är med böter om man hävdar att man inte vet vad det är för växt utan mer har den för att man tycker den är fin.
Jag hade själv en hampa som fåglarna sått och den fick stå hela sommaren och blev flera cm tjock. Vi fick såga ner den när hösten kom. Den blev över 4 meter hög. Fast nån mer hampa blir det inte för min del. Vi känner t o m en polis men han måste ha missat växten för han sa inget. Hehe.
kerstin z5-6
15-05-2005, 21:38
jag har en känsla för att rephampa inte tillhör prio ett hos polisen ..
Tack för alla era svar!
Eftersom em farmor ska föregå med gott exempel för sina barnbarn
så är numera hampaplantan förpassad till komposten.
Kanske maskarna blir piggare av den och gör ett ännu bättre jobb.
Christoffer
16-05-2005, 19:09
pialotta
16-05-2005, 20:46
tittade på dina länkar, christoffer, haha skall hon gå till HD för att få odla cannabis hemma och röka det mot värk! Det blir ett dyrt nederlag.
Christoffer
17-05-2005, 11:50
Ja, det lär ju inte gå att få igenom. Att Ulf Hammarsten fick igenom att lagligt kunna odla sin hampa är en sak, men här är det fråga om en hampa med mycket THC i.
Har dock inga moraliska invändningar mot bruket om det lindrar värken, och om ingen annan medicin har kunnat hjälpa.
Jag vill däremot se en utveckling i mediciner som bygger på de övriga cannabinolerna utöver THC, för det finns nog mycket bra och medicinskt användbart i dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.