Full version: Mahonia
tullmejs
En Mahonia står och skäms; den är inte helrisig men inte heller påtagligt snygg. Den står varken helt omöjligt eller perfekt till. Ett eller möjligen två barn har den fått.

Jag har för mig att man kan kapa dem vid fotknölarna, med gott resultat, dvs de kommer igen och blir så fina så. Det är ett alternativ; när är bästa tiden? Om detta nu är att rekommendera alls.

Så alternativet flytta - här gäller det nog närmast ett litet barn, den "stora" är säkert alldeles för besvärlig. Hur är prognosen för flyttning, och är det nåt särskilt man bör tänka på?

Slutligen, kanske kommer jag fram till att den mest är jobbig. Hur döda på ett bra sätt?

:-)
zaaritha
Döda en mahonia?? Mord!!
Flytta den, kan väl inte va´så himla stor--eller................... blink.gif
snofsan
Mahonia kan man beskära så att den blir som man vill ha den. Du kan klippa tillbaks den nu, jag ser att du bor i zon 1 som jag själv.

Du kan klippa den hårt och i olika längder ovanför marken, men behåll formen och lämna lite gröna blad kvar också.

Busken gillar gödning och vatten. smile.gif

Jag brukar klippa bort de grenar jag inte gillar, toppa den om den är tanig eller blir för hög, och dessutom gödselvattna den fram till midsommaren ungefär. Då svarar den med att blomma fint nästa vår.

På våren bränns bladen gärna i solen, busken kan då se ganska anskrämlig ut, men på bara några veckor kommer det nya fina blad och snart är busken övertäckt av ny grönska igen.

Att gräva upp den är ett rejält jobb för den har långa gulaktiga rötter åt alla håll.

Du kan ju ändå gräva upp skottet och plantera om det så får du en ny buske så småningom.

biggrin.gif
tullmejs
Ok. Jag tackar för det, får se vad jag hittar på :-)
lilla mamma
Döda inte småttingarna, skicka dem till mig. Utan jord och jag betalar porto
tullmejs
Ja, visst kan jag det! (Messar dig privat.)

Frågan är då hur mycket jag behöver gräva, för att få med tillräckligt med rot, och hur den bäst prepareras för att tåla postresa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon