Full version: Schersmin
Åsa - Alingsås
Eller Jasmin (hur stavas det egentligen?)

Hur som helst, har en stor, gammal, mkt risig buske. Går den att klippa ner helt eller hur funkar det? Och när kan jag klippa den? Jag tänker efter blomningen, eller?
Margith
Om du har en gammal, risig buske är det nog en schersmin du har.
Nu finns det ett helt gäng olika schersminer och vilken du har har jag ju ingen aning om. Leta på det latinska namnet Philadelphus så kanske du kan hitta din.
Jag som odlar i zon 6 har bara erfarenhet av Norrlandschersmin. Jag fick rådet att klippa den "jäms med fotknölarna" (min var också gammal, stor och myyyycket risig), men när jag fick veta att det kunde ta 4-5 år innan den blommade igen lät jag bli.... wink.gif
Jag nöjde mig med att bara klippa bort det värsta riset, den är underbar när den blommar... wub.gif wub.gif

På mina breddgrader har jag fått lära mig att man bara ska klippa på våren, men det kanske gäller annat hos dig? blink.gif
asynja
Va? Är Schersmin och Jasmin samma sak??? (okunnig) unsure.gif
Margith
Nej, det är inte samma sak.
Men det låter lika om du bara hör det och inte ser det skrivet tongue.gif
Nu hoppas jag att det här blir riktigt:
Jasmin - latinskt namn jasminum
Schersmin - latinskt namn philadelphus
Latin är inte riktigt min grej laugh.gif
Åsa - Alingsås
Åhå, nu vet jag också! Har aldrig vetat om det var ngn skillnad eller inte, hehe.
Tja, hur stor skillnad kan det vara på schersmin och schersmin... Tar nog helt enkelt ner den vid fotknölarna... Den är ruskigt risig, såpass att jag blir trött bara av att titta på den. huh.gif ohmy.gif Frågan är bara när...
Cilla
Bäst föryngringskraft får du vid vårvinterbeskärning.
mamamaggan
Har för ett par år sedan här fått rådet att " gallra" ur de äldsta grenarna lite i taget. Man skulle också gödsla med kogödsel. Efter att ha följt de råden så har mina schersminbuskar blivit bättre och det kommer nya skott .Klipper ner den tidigt på våren.

Provade innan att klippa ner en av buskarna helt men det gav inget lyckat resultat i a f inte de följande 5 - 6 åren. Det kom inte så mycket nya skott och det tog nog 5 - 6 år innan det kom lite blommor.
Åsa - Alingsås
Hmmm, det låter som att jag kanske får gallra då i alla fall. Tack för hjälpen! smile.gif
Åsa E
Det behöver inte vara så illa så att man måste vänta på blommorna i 5 - 6 år. Jag har kapat en schersmin 30 cm över marken, och det kom lite blommor redan året efter. Året därpå såg busken bra ut igen.
Men OBS, en sån kapning måste man göra på senvintern när busken är i vila. Däremot tror jag att det går bra att gallra efter blomningen.
MB1965
Jag glesade ur och toppade min smultronscherzmin i februari i förhoppningen att få starkare blomning. Var det rätt sätt tro?
rosita
Jag har en häck av schersmin som blommar med vita blommor i slutet av juni - början av juli. Om jag har fattat rätt ska de flesta blommande buskar beskäras efter blomningen. För två år sedan klippte vi ner den till knähöjd och den blommade året därpå. smile.gif
Hannele

Åsa, buskar som blommar på förra årets grenar, klipper man inte ner helt och hållet.
Då och då, kanske vart 4:e år, gallrar man bort de äldsta grenarna.
Åsa - Alingsås
Hehe, ok, det var många bud. Jag tror jag tar det säkra före det osäkra och gallrar (eller möjligen gräver upp eländet, ger till min pappa och köper ne ny tongue.gif ), men, allvarligt talat, så som den ser ut finns inga möjligheter att få in en såg på det sättet som på din bild... Stammarna är nästan flätade, så tätt sitter de...
Jag får se hur ekonomin ter sig nästa vår, om det blir uppgrävning eller urgallring... laugh.gif
Cilla
Jag har glesat min schersmin, dvs klippt av gammal ved i grenklyka. Ingen hit, busken är ännu gles och vill inte alls skjuta skott från roten. Jag tror på Hanneles variant att ta en och annan nere vid marken då och då.

Sedan ska man komma ihåg att schersmin ser mycket risig ut innan blad och blom kommit. Mycket ser dött ut som inte är det också.
Jojjo
Klippte ner en gammal doftschersmin ca 2 dm från jorden kring påsk (mitten på april). Under sommaren fullkomligt exploderade den. År 2 kom det mängder med väldoftande blommor biggrin.gif Den är så tät så man inte kan se igenom den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon