|
 Bild på näckrosen Nymphaea mayla, USA. Visst är den vacker? Vad kostar en näckros ungefär? Affärerna är stängda nu så jag kan inte ringa och fråga och blev akut nyfiken på priset. Vi har tömt ur våran damm idag på 350 000 liter vatten, så jag tänkte köpa näckrosor nästa vecka och plantera innan vi fyller dammen igen. mvh Berit
kerstin z5-6
14-05-2005, 16:06
kring 70-100 kr -det finns många bra sorter -jag har mina planterade på botten i sand o tar aldrig in dem här i min zon
Tack Kerstin för snabbt svar. Mycket fin damm du visar, hur många näckrosor satte du från början? Dom sprider sig väl? Jag har lerbotten och det är väl inte mycket näring i den, men kanske jag kan köpa och blanda i när jag planterar. mvh Berit
Näckrosor växer bra i "lera". Det finns ju näckroslera att köpa i gardencenters. Ett sätt är att köpa en sån där planteringskorg för vattenväxter, de finns i olika storlekar. Blanda sand o lera och plantera näckrosen. Fungerar hur bra som helst. Om man köper de tåligare sorterna, så kan dom vara kvar under vintern.
kerstin z5-6
14-05-2005, 22:41
Som Virgo säjer har du perfekta förhållanden -jag satte tre i en damm- 8x5meter.. jo det blir större
Då köper jag 10 st veckan som kommer, härdiga. Dammen är så pass stor så det kanske ser futtigt ut med 10 men det är ju en kostnadsfråga också. Hur gör man sedan när dammen är fylld med vatten och vill plantera mera växter? Anlitar en dykare?
Du kan plantera i dessa korgar och sätta fast ett handtag på dessa. En lång käpp med krok gör att det blir enkelt att placera korgen där man vill.
Fiffigt, Virgo. Alla sätt är bra utom dom dåliga. Tack för svar! mvh Berit
katarina76
15-05-2005, 14:22
Har också en näkros fråga! (gäller att passa på  ) När man planterar dem, hur djupt skall de stå? Måste de ha bladen ovan ytan, eller växer de upp under vattnet? kanske konstig fråga, men undrar lite, mina föräldrar har damm och vill ha näkroser i den.
dammkillen
15-05-2005, 16:45
du kan plantera en näckros på ca 50-100 centimeters djup. Bladen växer upp under vattnet
dammkillen
15-05-2005, 16:58
Det finns svarta plastbaljor med handtag hos trädgårdsföretaget, även med hål i, man kan även borra något hål själv, men jag tror inte det är nödvändigt, växten bör kunna andas genom hålet på baljan upptill. Då kan du sätta ett så långt rep du behöver runt bägge handtag och fira ner baljan med näckrosen
Planteringskorgar för vattenväxter spricker tyvärr efter ett tag, en balja håller längre
Eftersom du har lerbotten kan du plantera näckrosorna i den och de sprider sig naturligt. Lera innehåller näring och den naturliga näring som bildas i dammens vatten räcker
Vill du kontrollera och begränsa näckrosornas växt och rotsystem väljer du en balja
Det måste vara länge sedan du planterade dina näckrosor Kerstin, eftersom du angav ett så lågt pris som 100 kronor  . I Falun vill trädgårdshandlaren ha det dubbla  beroende på färg och dylikt. mvh Berit
katarina76
16-05-2005, 11:18
CITAT (Berit @ 16-05-2005, 12:09) Det måste vara länge sedan du planterade dina näckrosor Kerstin, eftersom du angav ett så lågt pris som 100 kronor  . I Falun vill trädgårdshandlaren ha det dubbla  beroende på färg och dylikt. mvh Berit Är nog rätt olika, mina föräldrars granne köpte för mellan 79 och 109 förra året( lite olika sorter), var här nere på österlen.
katarina76
16-05-2005, 11:19
CITAT (dammkillen @ 15-05-2005, 17:45) du kan plantera en näckros på ca 50-100 centimeters djup. Bladen växer upp under vattnet Ok! Vad bra, tack för svaret! Något mer man skall tänka på? Är det för kallt att plantera dem nu, eller klarar de det? Zon 1.
CITAT (dammkillen @ 15-05-2005, 17:58) Det finns svarta plastbaljor med handtag hos trädgårdsföretaget, även med hål i, man kan även borra något hål själv, men jag tror inte det är nödvändigt, växten bör kunna andas genom hålet på baljan upptill. Då kan du sätta ett så långt rep du behöver runt bägge handtag och fira ner baljan med näckrosen
Planteringskorgar för vattenväxter spricker tyvärr efter ett tag, en balja håller längre
Eftersom du har lerbotten kan du plantera näckrosorna i den och de sprider sig naturligt. Lera innehåller näring och den naturliga näring som bildas i dammens vatten räcker
Vill du kontrollera och begränsa näckrosornas växt och rotsystem väljer du en balja Tack dammkillen, det var värdefulla upplysningar mvh Berit
CITAT (katarina76 @ 16-05-2005, 12:18) CITAT (Berit @ 16-05-2005, 12:09) Det måste vara länge sedan du planterade dina näckrosor Kerstin, eftersom du angav ett så lågt pris som 100 kronor  . I Falun vill trädgårdshandlaren ha det dubbla ;) beroende på färg och dylikt. mvh Berit Är nog rätt olika, mina föräldrars granne köpte för mellan 79 och 109 förra året( lite olika sorter), var här nere på österlen. Jag får söka vidare och se om jag kan komma på något lägre pris, desto fler kan jag ju köpa. Tack Katarina76 mvh Berit
kerstin z5-6
16-05-2005, 12:53
he var hutlösa priser  Nåja de första var ett tag sen , men jag köpte i fjol till innedammen o den gav jag 100 lappen nåt för - jag köpte mina på Blomsterslottet /Blomsterlandet /plantagen -du vet växtvaruhus aktigt .. billigt men personalen vet noll... Trots detta har ingen dött ,ute - dammen är mer än 100 cm djup där de sitter o i sand -det går fint' Hoppas du hittar bättre priser K
dammkillen
16-05-2005, 16:01
CITAT Ok! Vad bra, tack för svaret! Något mer man skall tänka på? Är det för kallt att plantera dem nu, eller klarar de det? Zon 1. oj då, jag hade visst fel
Här i Dalarna finns de att köpa i vissa handelsträdgårdar emedan andra handlare väntar till i juni med att ta hem näckrosor.
mvh Berit
dammkillen
16-05-2005, 18:28
oj då, jag hade visst fel
astrid.m.s
17-05-2005, 19:07
CITAT (Berit @ 16-05-2005, 12:09) Det måste vara länge sedan du planterade dina näckrosor Kerstin, eftersom du angav ett så lågt pris som 100 kronor  . I Falun vill trädgårdshandlaren ha det dubbla ;) beroende på färg och dylikt. mvh Berit Köpte näckrospaket på Allman och betalde 125 kr. Det var för några veckor sedan och de har kommit så bra så nu har jag köpt två paket till.
Hej Astrid.m.s! Näckrospaket? Hur många näckrosor var det i det paketet? Allman är det någon stor varuhuskedja där uppåt landet? Vilken färg är det på näckrosorna? Där ser man, skall inte köpa första bästa när jag kan fråga här på detta toppenforum, mvh Berit
astrid.m.s
17-05-2005, 20:50
Det heter ju Granngården, Allman var väl deras förra namn. Hoppas det finns någon i närheten där du bor. Det är Weibulls aquaset. De har 20 olika vattenväxter, kaveldun, iris, näckroser m.m Näckroserna är rosa, röd, gul, vit, stora/småblommiga. Paketet innehåller 1 näckrosrot/stam planteringskorg lera grus gödseltablett De sorter jag köpte var Nymphaea Fabiola (rosa) och Nymphaea Attraction (mörkare rosa eller kanske röd) Letat på internet men hittade ingen bra information men ur en katalog hittade jag följande, se länk Där står det 145 kr men jag gav 125 kr/st. Se sidan sju
Tack astrid.m.s! Har ringt runt till Granngården byarna runtomkring, men ingen har näckrosor. Så jag får lugna mig lite till i juni med plantering. Det går ju att plantera trots att det är vatten i dammen, efter alla bra förslag jag har fått på detta enastående forum. mvh Berit
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|