LadyAdina
Gjorde ett riktigt fynd idag när jag hittade en supersöt liten planta i en av blomsteraffärerna i stan, som hade haft utrensning och sålde jättebilligt. På den lilla skylten står det Ficus "Kinky". Efter att ha försökt hitta någon info om denna på nätet och bara fått upp länkar till massa hrrmmm... eh.... ja, sidor som handlar om något helt annat "kinky" wacko.gif ... så söker jag svar på min fråga här istället. tongue.gif

Är det inte en benjaminfikus utan rätt och slätt fikus? Har också en Ficus "Exotica" som jag alltid trott vara benjaminfikus, men den har ju inte heller "benjamina" i sitt vetenskapliga namn... Om det inte är samma sak, vad är då skillnaden mellan Ficus och Ficus benjamina? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Både `Kinky´och ´Exotica´ är namnen på sorterna det kan ändå vara benjaminfikus ofta skriver man inte ut hela namnet på växtetiketterna i butikerna så de fullständiga namnen är troligtvis Ficus benjamina `Kinky´ och Ficus benjamina ´Exotica´ ifall de ser ut som benjaminfikus. Det finns MÅNGA olika namnsorter av benjaminfikus.

Alla fikusar hör till släktet Ficus (dit även fikon hör) men sedan finns det flera arter,artnamnet är det andra namnet och stavas ALLTID med små bokstäver sedan finns det en massa namnsorter och namnsorter skrivs med såna här tecken ´Exotica´ och namnsorten har oftast stor bokstav i början.
LadyAdina
Ja, det var därför jag blev lite förvirrad, när "benjamina" utelämnats fast det ser ut precis som benjaminfikusar båda två. Men då är säkert de korrekta namnen som du skrev. Att namnen inom '-tecknen som börjar med stor bokstav är namnsorten visste jag, men det där med benjamina eller inte benjamina i mitten verkade mysko... rolleyes.gif

Ska försöka hitta något nu med hela namnet utskrivet istället, så kanske sökmotorn fattar att det är växtsidor jag vill ha fram, inte något annat... blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon