Full version: Tagetes
Ophelia
Tagetes som ska vara så lätt att odla. Jag har sått frön och de vill INTE gro!! Har testat med såjord, vanlig jord, ombonat, icke ombonat. Känner mig totalt inkompetent som odlare.

Men urgamla luktärtsfrön kommer upp så snällt så biggrin.gif
kerstin z5-6
då får man skylla på dåliga fröer oköpa en ny påse smile.gif
Maggan H
Samma här, ytterst få som har grott fast jag har provat med 3 olika sorters frö. så det är nog inte du utan fröna det är fel på.
Åsa - Alingsås
Och mina luktärter vill inte gro... Har t.o.m. provat att köra in dem i kylskåpet (läste det ngnstans...) ett tag, men inte då... Tänkte prova att bara så dem ute helt enkelt och hålla tummarna.
Beatrice
Vad har du köpt för tagetes? Mina grodde på typ 1-2 dagar. Det var Hammerhögs inköpta på ICA.
zaaritha
Sådde Nelsons,två olika direkt i urnor i fjol--de blev jättefina!!!
Ophelia
Mina gamla (bäst före var -01) luktärtsfrön lade jag i ljummet vatten och lät dem ligga ett dygn. Nog bara ett fåtal som inte grodde. Hade satt dem i vanlig jord och i såjord, spelade tydligen ingen roll. Några fick stå i miniväxthus och några utan, spelade inte heller någon roll.

Tagetsfröna var tre olika sorter och jag köpte dem förra året och de ska inte vara för gamla. Tråkfrön! De såg väldigt fina ut på fröpåsarna *suck*
Fröis
Ja, man blir lite besviken när de inte kommer upp. Ibland kan det ta längre tid. Jag satte basilikafrön som inte kom upp, så jag satte nya. Då kom de jag sått först upp! wacko.gif
Tog flera veckor nästan för de att komma upp. De nya som jag satte grodde på några dagar bara.
Det är lite av ett lotteri med fröer, men det är det som är spänningen tycker jag.
jåj
Så här lyckades / mislyckades jag
1 år gammla påsar Impecta "vanila F1" jätte bra några dagar
3 år gammal tagetes minuta sådde två ggr försar gången 3 plantor andra inga!
Plantagen ny påse grodde snabbt.

Egna frör tagna mycket sent i höstas, inget grodde !

JÅJ
Allis
När man sparar frön är det viktigt att låta som torka ordentligt. Lägg dem luftigt, annars kan de mögla. Det har hänt för mig nån gång. Annars ska det gå utmärkt att så frön från föregående år. wub.gif rolleyes.gif tongue.gif
Ophelia
Tror tagetesfröna helt enkelt inte tycker om mtt pysslande. Nästa år ska jag slänga ner dem i en kruka och sedan "glömma bort dem" lite.

Men ack vad glad jag är för mina luktärter. Det är första gången jag sår sådana och de växer mig över huvudet, likaså rosenbönan, lejongapen och sommarlövkojan biggrin.gif

Kommer ha en djungel av luktärter wub.gif
noora
Jag har också haft problem med tagetesarna :-/ En kom upp, men ser väldigt ynklig ut. Större än så borde den vara vid det här laget! Nu har jag sått fler, vi får se vad som händer.
Immix
Har också problem med tagetesen. Bara ett frö har grott! Allt annat jag har sått växer bra, så det är lite konstigt...
Elizabeth
Jag har en känsla att det är många inslag om icke groende tagetesfrön i år. jag minns inte att så var det tidigare åren.

Någon mer som märkt det elelr inbillar jag bara mig? wub.gif
Malvia
Satte lika många röda och gula tagetesfrön. De gula kom upp så snabbt och fint, men de röda kom upp segt bara 1 av 15 satta frön och är små och klena. Från Hammenhögs båda två. Har lite röda frön kvar som jag ska försöka med igen. Då är det alltså fler än jag som har problem. sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon