Full version: Lök
Åsa - Alingsås
Hittade en helt vanlig gul lök från Ica längst ner i en låda i kylskåpet under morötterna som tydligen legat ett tag, för den hade börjat gro; den hade både rötter och långa fina blad. Är det här någonting som kan vara värt att trycka ner i kökslandet, mest för skojs skull?
JonasQ
Absolut! Man ska testa allt smile.gif

Den kommer antagligen inte att fungera som vanlig sätlök utan istället bilda nya små lökar run sig. SÅ har åtminstone hänt för mig...
Åsa, mälardalen zon 2
Skulle tippa att löken från kylskåpet skickar upp en blomma. Lök är tvåårig och efter en vinter (kylskåp) så börjar den blomma.
Åsa - Alingsås
Jaha, det kunde iofs vara intressant också, hehe. biggrin.gif Jag stoppar ner den någonstans och ser vad som händer. Jag får ju ändå kasta den i annat fall...
Eva i Västerås
Gul lök blommar jättefint, så det tycker jag du ska göra.
Rossi
Nu vet jag inte om det gäller gul lök också men i alla fall när det gäller vitlök så ska man inte köpa vanlig matlök i affären och använda som sättlök eftersom det kan finnas sjukdomar i den löken och får du ut den sjukdomen i grönsakslandet så kan du inte odla någon lök där på flera år.

Allt enligt Åke Truedsson som jag var på vitlöksodlingskurs hos.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon