Full version: Täckodling
Marusjka
Hej
Vi har övertagit två kolonilotter i Uppsalas lerjord. Jag börjar inse att jag nog måste täcka jorden med något, annars bildas cement... Vet inte riktigt än vad jag ska ta, men något borde jag väl hitta...gräsklipp verkar enklast om jag kan få tag på det...tidningspapper låter skräpigt.. Någon som har andra tips vad jag ska tänka på eller förslag på material... Vi har potatis på den ena lotten och diverse grönsaker, buskar, jordgubbar och blommor på den andra...
//Marusjka
zaaritha
Bark??
Fenja
För att förbättra lerjord kan du använda: Grus, bark, torv, kompost, gräsklipp, löv. Lerjord behöver tillförsel av lite grövre partiklar och en massa mullämnen. Du får nog räkna med att det kan ta något år innan du har en riktigt fin mylla.
Täckodling i halm kan vara ett alternativ så vänder du ner det i jorden på hösten.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon